Seite - 80 - in Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Magyarország IV (1), Band 16/1
Bild der Seite - 80 -
Text der Seite - 80 -
80
mintegy rávezette a partjain lakókat a vízi közlekedésre s már a rómaiak,
kik hódító hadjárataik útjáúl a Dunát is fölhasználták, jártak hajókkal a
Dunán. A közép-korban kereskedelmi hajók is jártak rajta Regensburgtól
egész a Fekete-tengerig, meglehetős élénk kereskedelmet folytatva Kis-Azsia
partjaival. Később a hódító török hadak jelentek meg hajóikkal a Dunán,
mígnem a legújabb korban a békés kereskedelmi forgalom foglalta el
rajta a tért.
S a dunai hajózásnak régi időbeli kezdetleges, nehézkes állapotát úgy
szólván egy csapással megváltoztatta a gőzhajózás megkezdődése. E téren
a kezdeményező lépéseket már e század második tizede végén megtették
Bernhardt és St.-Leon, de vállalatuk nem sikerűit. Jóval később, 1828 ápril
1 l-én Andrews János és Prichard József angol hajóépítők 15 évre kizárólagos
szabadalmat nyertek általuk szerkesztett gőzhajókra s azokkal a Dunán való
hajózásra. Ez alapon alakúit meg az első Duna-gőzhajózási Részvénytársaság
1829 márczius 13-án, mely 1830 szeptember l-étől számítandó 15 éven
át biztosíttatott a szabadalmazott szerkezetű hajók versenye ellen, s ezen
szabadalom 1831 ápril 2 2-én kelt királyi leirattal a magyar korona orszá-
gaira is kiterjesztetett. Az új társaság részvényesei közt a király után
Magyarország legelőkelőbb főúri családjait találjuk. A társaság kezdetben
csak 105.000 forint alaptőkével alakúit meg s ebből építtette 1830-ban
a 60 lóerejű „I. Ferencz" nevű gőzhajót, melylyel 1830 október- és novem-
berben csupán a győr—vácz—budapesti folyamszakaszon tettek néhány útat,
hogy a közönséget az új forgalmi eszköz fontosságával megismertessék.
A társaság azonban a hajózást nem maga folytatta, hanem hajóját évi
9.000 forintért bérbe adta. A rendes hajójáratok 1831 február l-én
kezdődtek meg. Ettől kezdve évről-évre mindinkább fejlődött a dunai
gőzhajózás. S hogy ennek nagy fontosságát és messzeható nemzetgazdasági
hasznát a nagy közönség is fölismerte, az első sorban gróf Széchenyi
Istvánnak az érdeme, a ki a dunai hajózás nagy jövőjét, az ország gazdasági
termelésére és forgalmára gyakorlandó kedvező hatását már akkor belátta.
A Duna-gőzhajózási Társaság, úgy szólván, lépésről-lépésre hódította
meg a tért a dunai forgalomban; már 1834-ben a Fekete-tengerre is
kiterjeszté forgalmát. A társaság 1835-ben összes hajóit és a hajózási
üzletet saját kezelése alá vette ; Budapest közelében telelő kikötőt rendezett
be és egyúttal az ó-budai szigetet hajógyári települ szerezte meg. 1836-ban
kezdeményezte a társaság a hajók biztosítását. A hajózási forgalom ettől
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
Magyarország IV (1), Band 16/1
- Titel
- Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
- Untertitel
- Magyarország IV (1)
- Band
- 16/1
- Herausgeber
- Rudolf Trónörökös Föherczeg
- Verlag
- Magyar Királyi Államnyomda
- Ort
- Budapest
- Datum
- 1896
- Sprache
- ungarisch
- Lizenz
- PD
- Abmessungen
- 14.89 x 21.9 cm
- Seiten
- 304
- Kategorien
- Kronprinzenwerk ungarisch