Seite - 549 - in Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Galiczia (2), Band 19/2
Bild der Seite - 549 -
Text der Seite - 549 -
549
pl. folyton változik, a lassúra hirtelen élénkebb következik, és a háromszólamú
kart magánének követi, melybe azonban csakhamar beleszól a második hang,
hogy a dallam kifejezô erejét növelje. A kis-orosz nemzeti dallam annyira az
összhangzat uralma alatt áll, hogy minden zenei mesterkedés elól makacsúl
kitér. Epen ezért nem csoda, hogy alapos zenei mûveltségû körökben a rutén
egyházi énekek divatos átalakításának iránya nagy visszatetszéssel találkozik.
A háromszólamú ének szabályozása a XVI. század mûve volt. Az ekkor
alkotott szabályoktól azonban számos eltérést is látunk, melyeket a kis-orosz
népjellem zenei rátermettsége magyaráz meg. A szerint, a mint egyik-másik
pap, vagy, a mi szintén nem volt ritka eset, egy-egy magánember az egyházi
ének fejlesztését túzte ki fóladatáúl : rögtön a kisebb mezôvàrosokban, sôt
falvakban is emelkedett a nép zenei múveltsége. A XVI. század végén a három-
szólamú mellett már a négy- és otszólamú éneket is ismerték a rutének.
Lemberg és Przemyál a XVII. század elején kiváltságos helyet foglaltak el,
minthogy e városok legjelesebb énekeseiket, diakonusaikat a moldovai tarto-
mányokba küldótték, hogy a szerb és az Ú. n. görög éneket tanúlmányozzák.
Es rövid ideig csakugyan ez az ének uralkodott a templomokban, nem sokára
azonban a tarka változatosságú „Jerosolimka" terjedt el a legtöbb egyházban.
Lembergbôl és Przemyálból egész Galicziát meghódította. A XVII. századtól
egészen a XVIII. elsó negyedén túlig egész Galicziában mindenütt ezt ápolták.
A vonalrendszer meghonosodásának (1604) eleintén nem mutatkozott
semmi látható nyoma. Sokkal inkább hozzá voltak szokva Szaidurow és
Mesenec jelôlési módjához (folúl és alúl fekete, kozépütt vörös hangjegyek).
Kölni Franco rendszerét a rutén egyházban soha sem használták, s a helyett
az énekes összesen vagy kilenczszáz külonféle jegyen volt kénytelen eligazodni,
míg késôbb lassanként a vonalas irás lett mindinkább divatossá, mely szerint
a vonalakra filggólegesen írták a négyszôgû hangjegyeket. Csak 1678-ban
írta át Korsakow az „Irmologion" czímú egyházi énekeskónyvet ótvonalas
rendszerre, és ezt az átírást Skolski József 1700-ban nyomatta ki elószór.
1720 és 1750 kózt lázas sietséggel látnak hozzá a régi hangjegyeknek az
új vonalrendszer szerinti átírásához. Jeles zenészek mellett, mint Sitow,
Diakowski, Zurawlew, Szuszerin, kik behatoltak a rutén zene szellemébe,
nagy számú idegen zeneíró a maga kedve és izlése szerint erószakolja rá
a rutén népzenére a tôle merôben idegen külföldi ütemeket és összhangzatokat,
a mivel annak sajátszerú jellemét jórészt meghamisítják. Nem sokára azonban
ismét visszatérnek a régi helyes útra. Tarnopolban, Sniatynban, Brodyban,
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
Galiczia (2), Band 19/2
- Titel
- Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
- Untertitel
- Galiczia (2)
- Band
- 19/2
- Herausgeber
- Rudolf Trónörökös Föherczeg
- Verlag
- Magyar Királyi Államnyomda
- Ort
- Budapest
- Datum
- 1898
- Sprache
- ungarisch
- Lizenz
- PD
- Abmessungen
- 14.94 x 21.86 cm
- Seiten
- 456
- Kategorien
- Kronprinzenwerk ungarisch