Seite - 44 - in Mobile Culture Studies - The Journal, Band 2/2016
Bild der Seite - 44 -
Text der Seite - 44 -
44 Mobile Culture Studies. The Journal 2
2016Oya
Topdemir Koçyiğit | Savaşın torunları : Travmatik belleğe kuşaklar ötesi bir bakış
“Karneyle dağıtılan yiyeceklerden diğerleriyle beraber eşit olarak alıyorlar. Geceleri ve
bombalama zamanları sirenler çaldığında sığınaklara kaçıyorlar. Annem en ufaklarından
biriydi. O zaman annem beş-altı yaşında. Annemin bir anısı var. Bir gün hep beraber
toplu taşıma aracında gidiyorlar. Adamın bir tanesi söyleniyormuş; Bu işin sonu ne olacak,
hiçbir şey satın alamıyoruz, hiç paramız yok?. Annem de, kimsenin parası yok ama benim
babamın parası var demiş. Babam çok utandı ve bana da çok kızdı diyor. Açlık çekmiyorlar
ama yine de savaştan etkileniyorlar”. (S.K., kadın, 52, annesi Baden-Württemberg eyaletin-
den)
Kentlerin bombalanması, buralarda yaşayan Almanların önemli bir kısmının göç etmesine
de neden olmuştur. Eric Wolf, köylerin, savaş ve iktisadi buhran dönemlerinde kentlerde ve
sınai merkezlerdeki insanlara büyük sıkıntı veren tahrip ve saldırılardan korunabilecek güvenli
yerler olduklarını işaret etmiştir. Wolf’un bu tespitinde, köylülerin, toprak ve ürün yetiştirme
kapasitesi kendi denetiminde olduğundan hem özerkliğini hem de hayatta kalma kapasitesini
kendi elinde tutması önemli bir rol oynamaktadır (2000, 38). Almanya’da savaş sırasında köy-
ler, orta sınıf kentli Almanların sığınağına dönüşüyor. Eşleri askerde olduğu için yalnız kalan
ve evleri bombalanan Alman kadınlar, çocuklarıyla birlikte güvenlik nedeniyle savaşın henüz
ulaşmadığı köylere sürülüyor. Kadınlar köylere göç ederken savaştan anılarını ve geleceklerini
kurtarmaya çalışıyorlar:
“Anneannem biraz dominant ve asi bir insandı, kızken de öyleymiş. Anneannem askerler
onları sürerken demiş ki; Ben yine daha iyi durumda olduğumda siz yine kir yiyecek-
siniz. Yani askerlere, siz çok kötü durumda olacaksınız, ben zaten ileride çok iyi durumda
olacağım, siz halinizi göreceksiniz gibi bir şey demiş. Normalde insan böyle yapmaz. Yani
oradan sizi süren askere laf atmazsınız. Bunları demiş ama askerler bir şey yapmamışlar.
Herhalde gülmüştürler. Anneannem ve kız kardeşi, dikenli tellerden gece geçip, eve dönüp
aile fotoğraflarını almışlar. Anneannem tabi ki, ileride sabun fabrikasını yeniden kurmak
için fabrika planlarını da almış”. (V.Y.T., kadın, 29, annesi Kuzey Ren-Vestfalya eyaletin-
den)
Kentlerdeki bombalamalardan kaçan kadınlar, köylerde tahmin etmedikleri kimi
hesaplaşmalarla karşı karşıya kalıyor. Köylülerle yaşadıkları tecrübelerde açlık, kötü muamele
ve üzüntü dikkat çekiyor:
“Dedem Sibirya’da esir düşüyor ve kayboluyor. Anneannem iki çocuğunu ve doğan yeni
bebeğini kucağına alarak kaçıyor. Alman köylülerin çiftliğine sığınıyor. Alman halkı
içerisinde köylülerin, şehirlilere karşı bir husumeti olduğu savaşta ortaya çıkıyor. Köylere
sığınan şehirli Almanlar, köylü Almanlar tarafından pek hoş karşılanmıyor. Çok eziyet
çektiriliyor. Anneannem patates tarlalarında çalışıyor. Bir ara öyle bir aç kalıyorlar ki, gal-
iba bir çuval pancar için yanında götürdüğü köpeğini çiftçiye veriyor. Teyzemi, dayımı ve
annemi pancarla doyurabilmek için”. (B.B., erkek, 48, annesi Hamburg eyaletinden)
Savaş yıllarında evlilik, savaşla baş etme stratejilerinden biri olarak görülmüştür. Köylere sığınan
kentli kadınlarla köylü erkeklerin bir araya gelmeleri, sürtüşmelere karşılık evlilikle de sonlana-
Mobile Culture Studies
The Journal, Band 2/2016
- Titel
- Mobile Culture Studies
- Untertitel
- The Journal
- Band
- 2/2016
- Herausgeber
- Karl Franzens University Graz
- Ort
- Graz
- Datum
- 2016
- Sprache
- deutsch, englisch
- Lizenz
- CC BY 4.0
- Abmessungen
- 21.0 x 29.7 cm
- Seiten
- 168
- Kategorien
- Zeitschriften Mobile Culture Studies The Journal