Seite - 51 - in Siting Futurity - The “Feel Good” Tactical Radicalism of Contemporary Culture in and around Vienna
Bild der Seite - 51 -
Text der Seite - 51 -
51
(re)forming Vienna’s culture of resistance
in the early 1980s to become Dr. Kurt Ostbahn and start his own
group, Ostbahn Kurti und die Chefpartie.22
Proletenpassion ff and WerK X
“Encore un effort!” [“One more effort!”]
—de Sade (1795, 70)
Some thirty years later, as Vienna struggled to accommodate
waves of refugees pouring into the eu from war-torn locations
to its south and east and as the far-right gained momentum both
in neighboring countries and in Austria itself, a small, politi-
cally progressive theater group looking to put itself on Vienna’s
cultural map after relocating to a converted cable factory in the
gentrifying outer district of Meidling decided to mount a rous-
ing revival of the Schmetterlinge’s “Klassenkampf Oratorium”
[“class-struggle oratorio”], which they not only performed in
their new theater but also in the Arena.
One sees that the Proletenpassion had remained a vibrant
part of Austrian protest culture in the reminiscences of director
Christine Eder, who helped bring the Proletenpassion back to
life in 2015:
Die Proletenpassion kenne ich aus meiner Kindheit […] wir
haben sie als Kinder rauf und runter gehört, während auf
dem Plattenspieler Spielzeugautos Karussell fuhren, die man
immer über die Schranke des Tonarms heben musste, damit
kein Unfall passierte. Später begegneten mir die Lieder wie-
der, meist auf Protestveranstaltungen, spätnachts nach De-
mos an Lagerfeuern erklang das Jalava-Lied, von bewegten
Gitarreros mit heiserer Stimme dargeboten […] Ich hatte
schon seit Jahren den Wunsch, sie aus der gegenwärtigen
Sicht neu zu inszenieren.
22 For more on Resetarits’s career, see Ingram and Reisenleitner 2013, 68–75.
Siting Futurity
The “Feel Good” Tactical Radicalism of Contemporary Culture in and around Vienna
- Titel
- Siting Futurity
- Untertitel
- The “Feel Good” Tactical Radicalism of Contemporary Culture in and around Vienna
- Autor
- Susan Ingram
- Verlag
- punctumbooks
- Ort
- New York
- Datum
- 2021
- Sprache
- englisch
- Lizenz
- CC BY-NC-SA 4.0
- ISBN
- 978-1-953035-48-6
- Abmessungen
- 12.6 x 20.2 cm
- Seiten
- 224
- Schlagwörter
- activism, Austria, contemporary art, contemporary theater, protest culture, radicalism, social protest, Vienna
- Kategorie
- Geographie, Land und Leute
Inhaltsverzeichnis
- Preface 11
- Introduction 19
- 1. (Re)Forming Vienna’s Culture of Resistance: The Proletenpassions @ #Arena 39
- 2. Converting Kebab and Currency into Community on Planet #Ottakring 57
- 3. Lazarus’s Necropolitical Afterlife at Vienna’s #Volkstheater 81
- 4. Hardly Homemad(e): #Schlingensief’s Container 101
- 5. From Grand Hotels to Tiny Treasures: Wes Anderson and the Ruin Porn Worlds of Yesterday 119
- 6. Capitalism, Schizophrenia, and #Vanlife: The Alpine Edukation of Hans Weingarter 143
- 7. #Hallstatt: Welcome to Jurassic World 161
- Bibliography 189
- Filmography 215