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conVerting Kebab and currency into community
As a gebürtiger- [born-] Ottakringer, Riebl is very familiar
with the district’s history, so much so that he confessed that his
depiction of the district was closer to its historical reputation
than its current reality:
Ursprünglich war Ottakring ja ein Arbeiterbezirk, aber heute
ist das ja auch ein hipper Bezirk und gleichzeitig, noch mehr
als damals, ein Einwandererbezirk. Aber mein Ottakring im
Film ist natürlich ein poetischer Blick darauf, fast ein biss-
chen historischer.
[Ottakring was originally a working-class district, but today
it is also hip, and at the same time, even more than it was
back then, a district of immigrants. But my Ottakring in the
film naturally looks at it with a poetic gaze that’s almost a bit
historical.] (“Presseheft” 2015).
This condensation of Ottakring’s past and present has the effect
of making an important political point.
In choosing to title his film Planet Ottakring and to set it in
the Brunnenviertel-Yppenviertel vicinity, Riebl very cannily
claims the politics of the district’s proletarian heritage for an
area known for residents of immigrant heritage. While not yet
a majority, the percentage of immigrants in the district is con-
siderable:
[n]icht weniger als 37,5% der Bevölkerung des Zählbezirks
hatten einen Geburtsort, der nicht in Österreich liegt. Der
Anteil der nicht-österreichischen StaatsbürgerInnen lag zu
diesem Zeitpunkt bei 32,1%. Entsprechend der Wiener Zu-
wanderungsgeschichte der letzten Jahrzehnte dominieren
die ex-jugoslawischen und türkischen Herkunftsgruppen: So
wurden 17,4 % der Wohnbevölkerung im ehemaligen Jugo-
slawien geboren (10,3% in Serbien und Montenegro) bzw.
hatten 16,8% die Staatsbürgerschaft einer der jugoslawischen
Nachfolgstaaten. 8,0% der EinwohnerInnen wurden in der
Siting Futurity
The “Feel Good” Tactical Radicalism of Contemporary Culture in and around Vienna
- Titel
- Siting Futurity
- Untertitel
- The “Feel Good” Tactical Radicalism of Contemporary Culture in and around Vienna
- Autor
- Susan Ingram
- Verlag
- punctumbooks
- Ort
- New York
- Datum
- 2021
- Sprache
- englisch
- Lizenz
- CC BY-NC-SA 4.0
- ISBN
- 978-1-953035-48-6
- Abmessungen
- 12.6 x 20.2 cm
- Seiten
- 224
- Schlagwörter
- activism, Austria, contemporary art, contemporary theater, protest culture, radicalism, social protest, Vienna
- Kategorie
- Geographie, Land und Leute
Inhaltsverzeichnis
- Preface 11
- Introduction 19
- 1. (Re)Forming Vienna’s Culture of Resistance: The Proletenpassions @ #Arena 39
- 2. Converting Kebab and Currency into Community on Planet #Ottakring 57
- 3. Lazarus’s Necropolitical Afterlife at Vienna’s #Volkstheater 81
- 4. Hardly Homemad(e): #Schlingensief’s Container 101
- 5. From Grand Hotels to Tiny Treasures: Wes Anderson and the Ruin Porn Worlds of Yesterday 119
- 6. Capitalism, Schizophrenia, and #Vanlife: The Alpine Edukation of Hans Weingarter 143
- 7. #Hallstatt: Welcome to Jurassic World 161
- Bibliography 189
- Filmography 215