Web-Books
im Austria-Forum
Austria-Forum
Web-Books
Geschichte
Vor 1918
Universities in Imperial Austria, 1848–1918 - A Social History of a Multilingual Space
Seite - 290 -
  • Benutzer
  • Version
    • Vollversion
    • Textversion
  • Sprache
    • Deutsch
    • English - Englisch

Seite - 290 - in Universities in Imperial Austria, 1848–1918 - A Social History of a Multilingual Space

Bild der Seite - 290 -

Bild der Seite - 290 - in Universities in Imperial Austria, 1848–1918 - A Social History of a Multilingual Space

Text der Seite - 290 -

290 ♦  Universities in Imperial Austria, 1848–1918 (Cambridge: Cambridge University Press, 1998); and Marianne Klemun, “Wissenschaft und Kolonialismus—Verschränkungen und Figurationen,” Wiener Zeitschrift zur Geschichte der Neuzeit 9, no. 1 (2009): 3–12. 27. I argued the merits of such an approach more broadly in Jan Surman, “Imperial Knowledge? Die Wissenschaften in der späten Habsburgermonarchie zwischen Kolonialismus, Nationalismus und Imperialismus,” Wiener Zeitschrift zur Geschichte der Neuzeit 9, no. 2 (2009): 119–33. 28. Benjamin Feyen and Ewa Krzaklewska, eds., The ERASMUS Phenomenon— Symbol of a New European Generation? (Bern: Peter Lang, 2013); and Ettore Recchi, Mobile Europe: The Theory and Practice of Free Movement in the EU (Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2015), esp. chap. 2. 29. See, e.g., the discussion in Voldemar Tomusk, “European Higher Education Considering Gellner, Malinowski und Wittgenstein,” in The Bologna Process in Central and Eastern Europe, ed. Tamás Kozma, Magdolna Rébay, Andrea Óhidy, and Éva Szolár (Wiesbaden: Springer Fachmedien, 2014), 33–63. 30. See on this point also Stefan Berger and Alexei Miller, eds., Nationalizing Empires (Budapest: Central European University Press, 2015). 31. See, e.g., the theoretically refined reactions in Ulrich Ammon, ed., The Dominance of English as a Language of Science: Effects on Other Languages (Berlin: Walter de Gruyter, 2001); Charles Durand, La mise en place des mono­ poles du savoir (Paris: Harmattan, 2001); and Franz Nies, ed., Europa denkt mehrsprachig / L’ Europe pense en plusieurs langues (Tübingen: Narr, 2005). 32. “Garden” was a metaphor used for Vienna owing to its many spacious parks and gardens, while “Workshop” was used to describe Budapest, characterized by dense architecture and a large number of factories. See Péter Hanák, The Garden and the Workshop: Essays on the Cultural History of Vienna and Budapest, with a preface by Carl E. Schorske (Princeton, NJ: Princeton University Press, 1998). 33. Markian Prokopovych, “Staging Empires and Nations: Politics in the Public Space of Habsburg Lemberg,” in Die Besetzung des öffentlichen Raumes: Politische Plätze, Denkmäler und Straßennamen im europäischen Vergleich, ed. Peter Stachel and Rudolf Jaworski (Berlin: Frank & Timme, 2007), 427–53. 34. See esp. Patrice M. Dabrowski, Commemorations and the Shaping of Modern Poland (Bloomington: Indiana University Press, 2004); for a general overview, see Maria Bucur and Nancy Meriwether Wingfield, eds., Staging the Past: The Politics of Commemoration in Habsburg Central Europe, 1848 to the Present (West Lafayette, IN: Purdue University Press, 2001). 35. Wojciech Bałus, Krakau zwischen Traditionen und Wegen in die Moderne: Zur Geschichte der Architektur und der öffentlichen Grünanlagen im 19. Jahrhundert (Stuttgart: Franz Steiner, 2003), 39–43; and Jakub Lewicki, Między trady­ cją a nowoczesnością: Architektura Lwowa lat 1893–1918 (Warsaw: Oficyna Wydawnicza Towarzystwa Opieki nad Zabytkami; Neriton, 2005), 173–78. 36. Jan Fellerer, Mehrsprachigkeit im galizischen Verwaltungswesen (1772–1914): Eine historisch­ soziolinguistische Studie zum Polnischen und Ruthenischen (Ukrainischen) (Cologne: Böhlau, 2005).
zurück zum  Buch Universities in Imperial Austria, 1848–1918 - A Social History of a Multilingual Space"
Universities in Imperial Austria, 1848–1918 A Social History of a Multilingual Space
Titel
Universities in Imperial Austria, 1848–1918
Untertitel
A Social History of a Multilingual Space
Autor
Jan Surman
Verlag
Purdue University Press
Ort
West Lafayette
Datum
2019
Sprache
englisch
Lizenz
PD
ISBN
978-1-55753-861-1
Abmessungen
16.5 x 25.0 cm
Seiten
474
Schlagwörter
History, Austria, Eduction System, Learning
Kategorien
Geschichte Vor 1918

Inhaltsverzeichnis

  1. List of Illustrations vi
  2. List of Tables vii
  3. Acknowledgments ix
  4. Note on Language Use, Terminology, and Geography xi
  5. Abbreviations xiii
  6. Introduction A Biography of the Academic Space 1
  7. Chapter 1 Centralizing Science for the Empire 19
  8. Chapter 2 The Neoabsolutist Search for a Unified Space 49
  9. Chapterr 3 Living Out Academic Autonomy 89
  10. Chapter 4 German-Language Universities between Austrian and German Space 139
  11. Chapter 5 Habsburg Slavs and Their Spaces 175
  12. Chapter 6 Imperial Space and Its Identities 217
  13. Chapter 7 Habsburg Legacies 243
  14. Conclusion Paradoxes of the Central European Academic Space 267
  15. Appendix 1 Disciplines of Habilitation at Austrian Universities 281
  16. Appendix 2 Databases of Scholars at Cisleithanian Universities 285
  17. Notes 287
  18. Bibliography 383
  19. Index 445
Web-Books
Bibliothek
Datenschutz
Impressum
Austria-Forum
Austria-Forum
Web-Books
Universities in Imperial Austria, 1848–1918