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Universities in Imperial Austria, 1848–1918 - A Social History of a Multilingual Space
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306 ♦  Universities in Imperial Austria, 1848–1918 18. See Richard Meister, “Lehr- und Lernfreiheit in der Thunschen Universitätsreform und in der Gegenwart in Österreich,” Anzeiger der Österreichischen Akademie der Wissenschaften, philologisch­ historische Klasse 15 (1957): 207–32. 19. “Erlaß des Ministers des Cultus und Unterrichts vom 13. Oktober 1849 . . ., Z. 416, §8, reprinted in Allgemeines Reichs­ Gesetz und Regierungsblatt für das Kaiserthum Österreich, Jahrgang 1849 (Vienna: Kaiserlich-königliche Hof- und Staatsdruckerei, 1850), 746. 20. “Alleruntertänigster Vortrag des . . . Leo Grafen von Thun, über Studienordnung, Disziplinarordnung und Einführung von Collegiengelder an den Universitäten, 30. September 1849,” reprinted in Meister, Entwicklung, 279. See also the com- mentary on the introduction of Collegiengelder and their relation to the freedom of teaching and learning in Akademische Monatsschrift, October 1850, 466–68. 21. Specified in 1858 as “analogue and homogeneous subjects.” See “Aus dem Erlasse des Ministeriums für K. u. U. vom 16. April 1858. Z. 5164. an das Professorenkollegium der rechts- und staatswissenschaftlichen Fakultät der Universität in Graz, (betreffend die Frage, unter welchen Bedingungen die Ausdehnung der Lehrbefugnisse der angestellten Professoren auf Lehrfächer, welche ihrem Nominalfache nicht homogen sind, ausgesprochen werden kann),” in Beck von Mannagetta and Kelle, Die österreichischen Universitätsgesetze, 132 (no. 147). 22. For example, Anton Menger’s seminar on sociology at the Viennese law faculty, proposed in 1890, was rejected because the authorities apparently confused sociology and socialism, and socialist content was banned from being taught explicitly at Habsburg universities. See Carl Grünberg, “Anton Menger: Sa vie— son œuvre,” Revue d’histoire des doctrines économiques et socials 2 (1909): 9. 23. Sommaruga, Rede des Ministers. 24. Exner, “Entwurf,” 1, 2. 25. “Memorandum Jarckes über die Aufgaben eines Unterrichtsministers in Österreich vom 5. August 1849 (Thun Nachlaß C 133),” reprinted in Hans Lentze, Die Universitätsreform des Ministers Graf Leo Thun­ Hohenstein (Vienna: Verlag der Österreichischen Akademie der Wissenschaften, 1962), 298. 26. “Memorandum Jarckes,” 298. 27. Die Neugestaltung, 62. 28. Numbers taken from data printed in short statistical notes in Akademische Monatsschrift (Deutsche Universitäts­ Zeitung), June 1853, 348 (Innsbruck, Graz, Vienna) and Akademische Monatsschrift, December 1853, 609–11 (Cracow, L’viv, Prague). 29. The number of students is from Akademischer Senat der Wiener Universität, Geschichte der Wiener Universität, 402. The number of instructors is from my own calculations based on the catalogs of lecturers. 30. See Thun-Hohenstein’s manuscript on the “Polish question” from around 1860 in SOA Litoměřice/Děčín, Rodinný archiv Thun-Hohensteinů, A 3 XXI, D 637. 31. See also Hans Lentze, “Graf Thun und die deutsche Rechtsgeschichte,” Mitteilungen des Instituts für Österreichische Geschichte 63 (1955): 500–521;
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Universities in Imperial Austria, 1848–1918 A Social History of a Multilingual Space
Titel
Universities in Imperial Austria, 1848–1918
Untertitel
A Social History of a Multilingual Space
Autor
Jan Surman
Verlag
Purdue University Press
Ort
West Lafayette
Datum
2019
Sprache
englisch
Lizenz
PD
ISBN
978-1-55753-861-1
Abmessungen
16.5 x 25.0 cm
Seiten
474
Schlagwörter
History, Austria, Eduction System, Learning
Kategorien
Geschichte Vor 1918

Inhaltsverzeichnis

  1. List of Illustrations vi
  2. List of Tables vii
  3. Acknowledgments ix
  4. Note on Language Use, Terminology, and Geography xi
  5. Abbreviations xiii
  6. Introduction A Biography of the Academic Space 1
  7. Chapter 1 Centralizing Science for the Empire 19
  8. Chapter 2 The Neoabsolutist Search for a Unified Space 49
  9. Chapterr 3 Living Out Academic Autonomy 89
  10. Chapter 4 German-Language Universities between Austrian and German Space 139
  11. Chapter 5 Habsburg Slavs and Their Spaces 175
  12. Chapter 6 Imperial Space and Its Identities 217
  13. Chapter 7 Habsburg Legacies 243
  14. Conclusion Paradoxes of the Central European Academic Space 267
  15. Appendix 1 Disciplines of Habilitation at Austrian Universities 281
  16. Appendix 2 Databases of Scholars at Cisleithanian Universities 285
  17. Notes 287
  18. Bibliography 383
  19. Index 445
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