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Universities in Imperial Austria, 1848–1918 - A Social History of a Multilingual Space
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380 ♦  Universities in Imperial Austria, 1848–1918 882–83; and Alexe Procopovici, “[Eugen Herzog†],” Revista Filologică 2 (1928/29): 232–45. 112. Christian Fleck, “Autochthone Provinzialisierung: Universität und Wissen- schafts politik nach dem Ende der nationalsozialistischen Herrschaft in Öster reich,” Österreichische Zeitschrift für Geschichtswissenschaften 7, no. 1 (1997): 67–92. 113. See Reinhard Müller, “Das Leben Othmar Spanns: Ein Vortrag von Hans Riehl 1954,” Zyklos 1: Jahrbuch für Theorie und Geschichte der Soziologie 1 (2015): esp. 341–52; and Janek Wasserman, Black Vienna: The Radical Right in the Red City, 1918–1938 (Ithaca, NY: Cornell University Press, 2014), esp. 74–106. 114. Sonderaktion Krakau involved the arrest of 184 academics of the Jagiellonian University by Nazi German occupation forces in November 1939. The academ- ics were later detained at Sachsenhausen and released in the spring of 1940 only following international actions, with seventeen professors dying in the camp or shortly after their release. The massacre of L’viv professors refers to the exe- cutions of twenty-five professors from the university and technical academy in L’viv, as well as their families, by Nazi German occupation forces in July 1941. August Jochen, Sonderaktion Krakau: Die Verhaftung der Krakauer Wissenschaftler am 6. November 1939 (Hamburg: Hamburger Edition, HIS Verlagsgesellschaft, 1997); and Zygmunt Albert, Kaźń profesorów lwowskich— lipiec 1941 (Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 1989). Conclusion 1. In particular with regard to dealing with cultural diversity, the Habsburg Empire is presented as an important experiment from which the European Union should learn. See, e.g., Reinhard Johler, “Vielfalt,” in Habsburg Neu Denken: Vielfalt und Ambivalenz in Zentraleuropa. 30 Kulturwissenschaftliche Stichworte, ed. Johannes Feichtinger and Heidemarie Uhl (Vienna: Böhlau, 2016), 229–36. 2. See  Jan  Woleński,  Filozoficzna szkoła lwowsko-warszawska  (Warsaw:  Państwowe  Wydawnictwo  Naukowe,  1995);  and  Zdzisław  Wojtaszek,  Halina  Kuzyk,  Alojzy  Morzyniec,  Jerzy  Dubowy,  and  Krystyna  Łopata,  Karol Olszewski  (Warsaw:  Państwowe  Wydawnictwo  Naukowe,  1990). 3. Karl Linsbauer, Ludwig Linsbauer, and Leopold Ritter von Portheim, eds., Wiesner und seine Schule: Ein Beitrag zur Geschichte der Botanik. Festschrift anläszlich der dreiszigjährigen Bestandes des Pflanzenphysiologischen Institutes der Wiener Universität (Vienna: A. Hölder, 1903); Matthew Rampley, The Vienna School of Art History: Empire and the Politics of Scholarship (University  Park:  Pennsylvania State University Press, 2013); Stanislaus  Hafner,  “Geschichte  der  österreichischen  Slawistik,”  in  Beiträge zur Geschichte der Slawistik in nichtslawischen Ländern,  ed.  Josef  Hamm  and  Günther  Wytrzens  (Vienna:  Österreichische Akademie der Wissenschaften,  1985),  11–88;  and  Smith,  Austrian Philosophy.
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Universities in Imperial Austria, 1848–1918 A Social History of a Multilingual Space
Titel
Universities in Imperial Austria, 1848–1918
Untertitel
A Social History of a Multilingual Space
Autor
Jan Surman
Verlag
Purdue University Press
Ort
West Lafayette
Datum
2019
Sprache
englisch
Lizenz
PD
ISBN
978-1-55753-861-1
Abmessungen
16.5 x 25.0 cm
Seiten
474
Schlagwörter
History, Austria, Eduction System, Learning
Kategorien
Geschichte Vor 1918

Inhaltsverzeichnis

  1. List of Illustrations vi
  2. List of Tables vii
  3. Acknowledgments ix
  4. Note on Language Use, Terminology, and Geography xi
  5. Abbreviations xiii
  6. Introduction A Biography of the Academic Space 1
  7. Chapter 1 Centralizing Science for the Empire 19
  8. Chapter 2 The Neoabsolutist Search for a Unified Space 49
  9. Chapterr 3 Living Out Academic Autonomy 89
  10. Chapter 4 German-Language Universities between Austrian and German Space 139
  11. Chapter 5 Habsburg Slavs and Their Spaces 175
  12. Chapter 6 Imperial Space and Its Identities 217
  13. Chapter 7 Habsburg Legacies 243
  14. Conclusion Paradoxes of the Central European Academic Space 267
  15. Appendix 1 Disciplines of Habilitation at Austrian Universities 281
  16. Appendix 2 Databases of Scholars at Cisleithanian Universities 285
  17. Notes 287
  18. Bibliography 383
  19. Index 445
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