Seite - 442 - in Universities in Imperial Austria, 1848–1918 - A Social History of a Multilingual Space
Bild der Seite - 442 -
Text der Seite - 442 -
442 ♦ Universities in Imperial Austria, 1848–1918
Wangermann, Ernst. Aufklärung und staatsbürgerliche Erziehung: Gottfried van
Swieten als Reformator des österreichischen Unterrichtswesens 1781–1791.
Vienna: Verlag für die Geschichte und Politik, 1978.
Wasserman, Janek. Black Vienna: The Radical Right in the Red City, 1918–1938.
Ithaca, NY: Cornell University Press, 2014.
Wassilko, Theophila. “Der Unterrichtsrat: Ein vergessener Zwischenakt aus
der Geschichte des österreichischen Unterrichtswesens.” Mitteilungen des
Österreichischen Staatsarchivs 6 (1953): 312–26.
Wedekind, Michael. “The Sword of Science: German Scholars and National Socialist
Annexation Policy in Slovenia and Northern Italy.” In German Scholars and Ethnic
Cleansing (1920–1945), edited by Ingo Haar and Michael Fahlbusch, 110–38. New
York: Berghahn Books, 2005.
Weeks, Theodore R. “Assimilation, Nationalism, Modernization, Antisemitism: Notes
on Polish-Jewish Relations, 1855–1905.” In Antisemitism and Its Opponents in
Modern Poland, edited by Robert Blobaum, 20–38. Ithaca, NY: Cornell University
Press, 2005.
———. “Jan Baudouin de Courtenay: The Linguist as Anti-nationalist and Imperial
Citizen.” In Eliten im Vielvölkerreich: Imperiale Biographien in Russland und
Österreich Ungarn (1850–1918) / Elites and Empire: Imperial Biographies in
Russia and Austria Hungary (1850–1918), edited by Malte Rolf and Tim Buchen,
338–54. Berlin: de Gruyter, 2015.
Weinzierl, Erika. “Aehrenthal and the Italian University Question.” In Intellectual and
Social Developments in the Habsburg Empire from Maria Theresa to World War
I: Essays Dedicated to Robert S. Kann, edited by Stanley B. Winters and Robert
S. Kann, 241–70. Boulder, CO: East European Quarterly, 1975.
———. “Helfert, Joseph Freiherr von.” In Neue Deutsche Biographie, edited by
Historische Kommission bei der Bayrischen Akademie der Wissenschaften,
8:469–70. Berlin: Duncker & Humblot, 1969.
———, ed. Der Modernismus: Beiträge zu seiner Erforschung. Graz: Styria, 1974.
Weiß, Otto. “Bolzanisten und Güntherianer in Wien 1848–1851.” In Bernard Bolzano
und die Politik: Staat, Nation und Religion als Herausforderung für die Philoso
phie im Kontext von Spätaufklärung, Frühnationalismus und Restauration, edited
by Helmut Rumpler, 247–82. Vienna: Böhlau, 2000.
———. Der Modernismus in Deutschland: Ein Beitrag zur Theologiegeschichte.
Regensburg: Pustet, 1995.
[Werburg, Viktor von Andrian]. Österreich und dessen Zukunft. Hamburg: Hoffmann
und Campe, 1843.
White, Richard. Railroaded: The Transcontinentals and the Making of Modern
America. New York: W. W. Norton, 2011.
Widmann, Eva S. “Vormärzliches Studium im Spiegel autobiographischer Quellen.”
In Österreichische Bildungs und Schulgeschichte von der Aufklärung bis zum
Liberalismus, edited by Gerda Mraz, 118–37. Eisenstadt: Institut für Österreichische
Kulturgeschichte, 1974.
Wierzbicki, Andrzej. “Wokół ‘czarnej legendy’ historiografii krakowskich konserwa-
tystów.” Kwartalnik Historyczny 104, no. 2 (1997): 63–87.
zurück zum
Buch Universities in Imperial Austria, 1848–1918 - A Social History of a Multilingual Space"
Universities in Imperial Austria, 1848–1918
A Social History of a Multilingual Space
- Titel
- Universities in Imperial Austria, 1848–1918
- Untertitel
- A Social History of a Multilingual Space
- Autor
- Jan Surman
- Verlag
- Purdue University Press
- Ort
- West Lafayette
- Datum
- 2019
- Sprache
- englisch
- Lizenz
- PD
- ISBN
- 978-1-55753-861-1
- Abmessungen
- 16.5 x 25.0 cm
- Seiten
- 474
- Schlagwörter
- History, Austria, Eduction System, Learning
- Kategorien
- Geschichte Vor 1918
Inhaltsverzeichnis
- List of Illustrations vi
- List of Tables vii
- Acknowledgments ix
- Note on Language Use, Terminology, and Geography xi
- Abbreviations xiii
- Introduction A Biography of the Academic Space 1
- Chapter 1 Centralizing Science for the Empire 19
- Chapter 2 The Neoabsolutist Search for a Unified Space 49
- Chapterr 3 Living Out Academic Autonomy 89
- Chapter 4 German-Language Universities between Austrian and German Space 139
- Chapter 5 Habsburg Slavs and Their Spaces 175
- Chapter 6 Imperial Space and Its Identities 217
- Chapter 7 Habsburg Legacies 243
- Conclusion Paradoxes of the Central European Academic Space 267
- Appendix 1 Disciplines of Habilitation at Austrian Universities 281
- Appendix 2 Databases of Scholars at Cisleithanian Universities 285
- Notes 287
- Bibliography 383
- Index 445