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298 ♦ Universities in Imperial Austria, 1848–1918
Ein Beitrag zur Soziologie der Universität, ed. Marina Fischer and Hermann
Strasser (Vienna: Abteilung Soziologie des Instituts für Höhere Studien und
Wissenschaftliche Forschung, 1973), 4.
54. Waltraud Heindl, “Universitätsreform—Gesellschaftsreform: Bemerkungen
zum Plan eines ‘Universitätsorganisationsgesetzes’ in den Jahren 1854/55,”
Mitteilungen des österreichischen Staatsarchivs 35 (1983): 139.
55. Sadek Brim, Universitäten und Studentenbewegung in Russland im Zeitalter der
Großen Reformen 1855–1881 (Frankfurt am Main: Peter Lang, 1985), esp. 25, 32.
56. Studiendirektoren were the state-employed supervisors of faculties, mostly con-
cerned with ensuring the conformity of education with the empire’s policies; they
were responsible for communication with the government.
57. For the philosophical faculty before 1848, see also Erika Rüdegger, “Die
philosophischen Studien an der Wiener Universität 1800 bis 1848” (PhD
diss., University of Vienna, 1964); and Peter Stachel, “Das österreichische
Bildungssystem zwischen 1749 und 1918,” in Geschichte der österreichischen
Humanwissenschaften, vol. 1, Historischer Kontext, wissenschaftssoziologische
Befunde und methodologische Voraussetzungen, ed. Karl Acham (Vienna:
Passagen, 1999), 115–46; see also Eva S. Widmann, “Vormärzliches Studium
im Spiegel autobiographischer Quellen,” in Österreichische Bildungs und
Schulgeschichte von der Aufklärung bis zum Liberalismus, ed. Gerda Mraz
(Eisenstadt: Institut für Österreichische Kulturgeschichte, 1974), 118–37.
58. Richard Meister, Entwicklung und Reformen des österreichischen Studienwesens,
vol. 2, Dokumente (Vienna: Böhlhaus Nachf., Kommissionsverlag der Öster-
reichischen Akademie der Wissenschaften, 1963), 33.
59. The best-known cases were Bernhard Bolzano (Prague), Andreas Benedict
Freimoser (Innsbruck), and Leopold Rembold (Vienna). See Eduard Winter,
Der Bolzanoprozess: Dokumente zur Geschichte der Prager Karlsuniversität im
Vormärz (Brno: Rohrer, 1944); see also on the political atmosphere at the uni-
versities Karel Litsch, “Zur Rechtsstellung der Prager Universitätsprofessoren
in der ersten Hälfte des 19. Jahrhunderts,” in Bildungsgeschichte,
Bevölkerungsgeschichte, Gesellschaftsgeschichte in den böhmischen Ländern
und in Europa: Festschrift für Jan Havránek zum 60. Geburtstag, ed. Hans
Lemberg, Karel Litsch, Richard Georg Plaschka, and Györgi Ránki (Vienna:
Verlag für Geschichte und Politik, 1988), 3–17.
60. Meister, Entwicklung und Reformen, 58–68.
61. Rüdegger, “Die philosophischen Studien,” 55.
62. Clemens Novak and Martin Haidinger, Der Anteil der organisierten Stu denten
schaft an der Märzrevolution 1848 in Wien und die Bedeutung dieses Ereignisses
für die Korporationen von Heute (Vienna: Akademischer Corporations-Club,
1999), 13–14.
63. Leo Thun-Hohenstein, for instance, traveled in 1833–35 to Great Britain and
France, where he met, among others, Sarah and John Austin, Adam Mickiewicz,
and Alexis de Tocqueville; see Dieter Halbwidl, “Life and Times of Count Leo
Thun,” Mensch—Wissenschaft—Magie 30 (2013): 114–16; and Hana Fořtová
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Universities in Imperial Austria, 1848–1918
A Social History of a Multilingual Space
- Title
- Universities in Imperial Austria, 1848–1918
- Subtitle
- A Social History of a Multilingual Space
- Author
- Jan Surman
- Publisher
- Purdue University Press
- Location
- West Lafayette
- Date
- 2019
- Language
- English
- License
- PD
- ISBN
- 978-1-55753-861-1
- Size
- 16.5 x 25.0 cm
- Pages
- 474
- Keywords
- History, Austria, Eduction System, Learning
- Categories
- Geschichte Vor 1918
Table of contents
- List of Illustrations vi
- List of Tables vii
- Acknowledgments ix
- Note on Language Use, Terminology, and Geography xi
- Abbreviations xiii
- Introduction A Biography of the Academic Space 1
- Chapter 1 Centralizing Science for the Empire 19
- Chapter 2 The Neoabsolutist Search for a Unified Space 49
- Chapterr 3 Living Out Academic Autonomy 89
- Chapter 4 German-Language Universities between Austrian and German Space 139
- Chapter 5 Habsburg Slavs and Their Spaces 175
- Chapter 6 Imperial Space and Its Identities 217
- Chapter 7 Habsburg Legacies 243
- Conclusion Paradoxes of the Central European Academic Space 267
- Appendix 1 Disciplines of Habilitation at Austrian Universities 281
- Appendix 2 Databases of Scholars at Cisleithanian Universities 285
- Notes 287
- Bibliography 383
- Index 445