Page - 300 - in Universities in Imperial Austria, 1848–1918 - A Social History of a Multilingual Space
Image of the Page - 300 -
Text of the Page - 300 -
300 ♦ Universities in Imperial Austria, 1848–1918
74. Franz Johannes Richter, “Über öffentliche Erziehungs- und Unterrichtsanstalten
in Europa, mit besonderen Rücksicht auf das Schul- und Studienwesen des öster-
reichischen Kaiserstaates,” Österreichische Blätter für Litteratur und Kunst 2,
no. 142 (1845): 1108.
75. Josef Alois Jüstel, quoted in Waltraud Heindl, “Universitäten und Eliten im öster-
reichischen Vormärz,” Études danubiennes 3, no. 2 (1987): 123.
76. Herbert H. Egglmaier, Ernst Freiherr von Feuchtersleben als Bildungspolitiker
(Klagenfurt: Abteilung für Historische und Vergleichende Pädagogik, Universität
Klagenfurt, 2000), 27–28.
77. “Studienhofkommissionsdekret vom 20. September 1811, Z. 1641 . . . betreffend
die Einrichtung einer Pflanzschule der Lehrer aus der Arzneikunde,” reprinted
in Beck von Mannagetta and Kelle, Die österreichischen Universitätsgesetze,
205–6 (no. 223); and “Auszug aus dem Dekret der Studienhofkommission
vom 27. September 1811, Z. 1654 Bd. 37, Nr. 42, S. 136 . . . betreffend die
Einrichtung einer Pflanzschule künftiger Lehrer für Gymnasien und höhere
Lehranstalten,” reprinted in Beck von Mannagetta and Kelle, Die öster
reichischen Universitätsgesetze, 206–8 (no. 224).
78. “Auszug aus dem Dekret,” §2.6.
79. Taschenbuch der Wiener k.k. Universität für das Jahr 1847 (Vienna: Besck’sche
Universitätsbuchhandlung, 1847), father’s occupation based on data in biog-
raphies in Allgemeine Deutsche Biographie, 56 vols. (Munich: Duncker &
Humblot, 1875–1912), Das Österreichische Biographische Lexikon 1815–1950, 14
vols. (Vienna: Österreichische Akademie der Wissenschaften, 1957–2015), and
Neue Deutsche Biographie, 26 vols. (Berlin: Duncker & Humblot, 1953–2016).
80. Leon Wachholz, “Bryk Antoni,” in Polski Słownik Biograficzny, ed. Władysław
Konopczyński (Cracow: Polska Akademia Umiejętności, Gebethner i Wolff,
1937), 3:27.
81. In comparison to low-ranking state officials, who, according to Isabel Röskau-
Rydel, were adopted into the Polish urban majority, professors participated
more in the German-language public sphere of the city. Isabel Röskau-Rydel,
Niemiecko-austriackie rodziny urzędnicze w Galicji 1772–1918: Kariery
zawodowe—środowisko—akulturacja i asymilacja (Cracow: Wydawnictwo
Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2011). For representative examples, see
Burkhard Wöller, “Ludwig Zehnmark (1753–1814),” in Złota księga historiografii
lwowskiej XIX i XX w., ed. Jerzy Maternicki, Paweł Sierżęga, and Leonid
Zaszkilniak (Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2014),
2:11–20; and Burkhard Wöller, “Joseph Mauss (1778–1858),” in Maternicki,
Sierżęga, and Zaszkilniak, Złota księga, 21–30.
82. Mychajlo Kril’, “Pedahohična i naukova dijal’nist’ Jozefa Maussa,” in
Wielokulturowe środowisko historyczne Lwowa w XIX i XX w. / Bahatokul’turne
istoryčne seredovyšče L’vova v XIX i XX stolittjach, ed. Jerzy Maternicki and
Leonid Zaszkilniak (L’viv: L’vivs’kij nacional’nyj un-t im. Ivana Franka,
Žešuvs’kyj un-t., 2006), 4:98.
83. On the political participation of students in the revolution, see Jan Havránek,
back to the
book Universities in Imperial Austria, 1848–1918 - A Social History of a Multilingual Space"
Universities in Imperial Austria, 1848–1918
A Social History of a Multilingual Space
- Title
- Universities in Imperial Austria, 1848–1918
- Subtitle
- A Social History of a Multilingual Space
- Author
- Jan Surman
- Publisher
- Purdue University Press
- Location
- West Lafayette
- Date
- 2019
- Language
- English
- License
- PD
- ISBN
- 978-1-55753-861-1
- Size
- 16.5 x 25.0 cm
- Pages
- 474
- Keywords
- History, Austria, Eduction System, Learning
- Categories
- Geschichte Vor 1918
Table of contents
- List of Illustrations vi
- List of Tables vii
- Acknowledgments ix
- Note on Language Use, Terminology, and Geography xi
- Abbreviations xiii
- Introduction A Biography of the Academic Space 1
- Chapter 1 Centralizing Science for the Empire 19
- Chapter 2 The Neoabsolutist Search for a Unified Space 49
- Chapterr 3 Living Out Academic Autonomy 89
- Chapter 4 German-Language Universities between Austrian and German Space 139
- Chapter 5 Habsburg Slavs and Their Spaces 175
- Chapter 6 Imperial Space and Its Identities 217
- Chapter 7 Habsburg Legacies 243
- Conclusion Paradoxes of the Central European Academic Space 267
- Appendix 1 Disciplines of Habilitation at Austrian Universities 281
- Appendix 2 Databases of Scholars at Cisleithanian Universities 285
- Notes 287
- Bibliography 383
- Index 445