Seite - 984 - in Jacopo Strada and Cultural Patronage at the Imperial Court - The Antique as Innovation, Band 2
Bild der Seite - 984 -
Text der Seite - 984 -
984 Bibliography
Werke für die Ewigkeit: Kaiser Maximilian i. und Erzherzog Ferdinand II., ed. Wilfried
Seipel (exh. cat. Kunsthistorisches Museum, Vienna, 2002).
Weski, Ellen, and Heike Frosien-Leinz, Das Antiquarium der Münchner Residenz: Kata-
log der Skulpturen, 2 vols (Munich, 1987). Vol. 1: Textband; vol. 2: Tafelband.
Wethey, Harold E., The Paintings of Titian, 3 vols (London, 1969–1975). Vol. 1: The Reli-
gious Paintings (1969); vol. 2: The Portraits (1971); vol. 3: The Mythological Paintings
(1975).
White, John, ‘Giotto’s Use of Architecture in “The Expulsion of Joachim” and “The En-
try into Jerusalem” at Padua’, in Burlington Magazine 115 (1973), 439–449.
White, Lynn Jr., ‘Jacopo Aconcio as an Engineer’, in American Historical Review 72
(1967), 425–444.
Widmann, see GESNER AND WIDMANN (1966).
Wied, Alexander, ‘Lucas van Valckenborch’, in JdKS 67 (1971), 119–240.
Wied, Alexander, Lucas und Marten van Valckenborch: Das Gesamtwerk mit kritischem
Oeuvrekatalog (Freren, 1990).
Wied, Alexander, ‘Lucas van Valckenborch: Kaiserlicher Waldspaziergang mit dem
Neugebäude’, in Die Flämische Landschaft 1520–1700 (exh. cat. Kunsthistorisches
Museum, Vienna, 2003), cat. nrs 244, 244–245.
Willibald Pirckheimer 1470–1970: Dokumente, Studien, Perspektiven, eds. Karl Borromäus
Glock, and Ingeborg Meidinger-Geise (Nürnberg, 1970) .
Wir sind Helden: Habsburgische Feste in der Renaissance (exh. cat. Schloss Ambras
Innsbruck, Innsbruck, 2005).
Wirrich, Heinrich, Ordenliche Beschreibung des Christenlichen Hochlöblichen und Fürst-
lichen Beylags oder Hochzeit so da gehalten ist worden durch den Durchleuchtigsten
Hochgebornen Fürsten unnd Herrn Herrn Carolen Ertzherzog zu Osterreich … mit
dem Hochgeboren Fräwlein Maria geborne Hertzogin zu Bayern den XXVI. Augusti in
der Kayserlichen Statt Wien (Vienna, 1571).
Wischermann, Heinfried, ‘Der italienische Bau der Stadtresidenz in Landshut: Be-
merkungen zu seiner künstlerischen Herkunft’, in Arte Veneta 23 (1979), 50–58.
Wolff, Christian, Kurzer Unterricht von den vornehmsten mathematischen Schrifften
(5th ed., Frankfurt am Main and Leipzig, 1737).
Wrede, Henning, ‘Die Themis Dea des S.V. Pighius’, in CRAWFORD 1993, 189–209.
Wrede, Henning, ‘Antoine Morillon und Eduard Gerhard: Archäologie der Spätrenais-
sance und der Romantik im Vergleich’, in H. Wrede, ed., Dem Archäologen Eduard
Gerhard 1795–1867 zu seinem 200. Geburtstag (Berlin, 1997), 62–72.
Wrede, Henning, and Richard Harprath, Der Codex Coburgensis: Das erste system-
atische Archäologiebuch. Römische Antiken-Nachzeichnungen aus der Mitte des 16.
Jahrhunderts (exh. cat. Kunstsammlungen der Veste Coburg, Coburg 1986).
Wurzbach, Constant, Biographisches Lexikon des Kaiserthums Oesterreich, enthaltend
die Lebensskizzen der denkwürdigen Personen, welche 1750 bis 1850 im Kaiserstaate
und im seinen Kronländern gelebt haben, 60 vols (Vienna, 1856–1891).
zurück zum
Buch Jacopo Strada and Cultural Patronage at the Imperial Court - The Antique as Innovation, Band 2"
Jacopo Strada and Cultural Patronage at the Imperial Court
The Antique as Innovation, Band 2
- Titel
- Jacopo Strada and Cultural Patronage at the Imperial Court
- Untertitel
- The Antique as Innovation
- Band
- 2
- Autor
- Dirk Jacob Jansen
- Verlag
- Brill
- Ort
- Leiden
- Datum
- 2019
- Sprache
- englisch
- Lizenz
- CC BY-NC-ND 4.0
- ISBN
- 978-90-04-35949-9
- Abmessungen
- 15.8 x 24.1 cm
- Seiten
- 542
- Kategorien
- Biographien
- Kunst und Kultur
Inhaltsverzeichnis
- 11 The Musaeum: Strada’s Circle 547
- 12 The Musaeum: its Contents 576
- 12.1 Introduction 576
- 12.2 Strada’s own Descriptions of his Musaeum 577
- 12.3 Strada’s Acquisitions for Duke Albrecht V of Bavaria 580
- 12.4 Strada’s own Cabinet of Antiquities 592
- 12.5 Acquisitions of Other Materials in Venice 599
- 12.6 Commissions in Mantua 610
- 12.7 ‘Gemalte Lustigen Tiecher’: Contemporary Painting in Strada’s Musaeum 615
- 12.8 Conclusion 628
- 13 Books, Prints and Drawings: The Musaeum as a centre of visualdocumentation 629
- 13.1 Introduction 629
- 13.2 Strada’s Acquisition of Drawings 630
- 13.3 ‘Owls to Athens’: Some Documents Relating to Strada’s GraphicCollection 634
- 13.4 The Contents of Strada’s Collection of Prints and Drawings 641
- 13.5 Later Fate of Strada’s Prints and Drawings 647
- 13.6 Drawings Preserved in a Context Linking Them withStrada 649
- 13.7 Strada’s Commissions of Visual Documentation: Antiquity 673
- 13.8 Strada’s Commissions of Visual Documentation: Contemporary Architecture and Decoration 692
- 13.9 Images as a Source of Knowledge 711
- 13.10 Conclusion 717
- 14 ‘Ex Musaeo et Impensis Jacobi Stradae, S.C.M. Antiquarius, CivisRomani’: Strada’s Frustrated Ambitions as a Publisher 719
- 14.1 Is There Life beyond the Court? 719
- 14.2 Strada’s Family 719
- 14.3 Ottavio Strada’s Role 725
- 14.4 The Publishing Project: Strada Ambitions as a Publisher 728
- 14.5 The Musaeum as an Editorial Office? 739
- 14.6 Financing the Programme 752
- 14.7 The Index Sive Catalogus 760
- 14.8 Strada’s Approach of Christophe Plantin 775
- 14.9 The Rupture with Ottavio 781
- 14.10 Strada’s Testamentary Disposition 783
- 14.11 Conclusion: The Aftermath 786
- 15 Le Cose dell’antichità: Strada as a Student of Antiquity 799
- 16 Strada & Co.: By Appointment to His Majesty the Emperor 830
- 16.1 Strada as an Imperial Antiquary and Architect 830
- 16.2 Strada’s Role as an Agent 836
- 16.3 Strada as an Independent Agent 840
- 16.4 ‘Ex Musaeo Iacobi de Strada’: Study, Studio, Workshop, Office, Showroom 843
- 16.5 Strada’s Influence: An Agent of Change 849
- 16.6 Conclusion: Strada’s Personality 863
- 16.7 Epilogue: Back to the Portrait 868
- Appendices 877
- Chronological List of Sources 915
- Bibliography 932
- List of Illustrations 986
- Index 1038