Seite - 219 - in Wien und die jüdische Erfahrung 1900-1938 - Akkulturation - Antisemitismus - Zionismus
Bild der Seite - 219 -
Text der Seite - 219 -
Karl Kraus and Gustav Mahler Imagine the “Jews” 1
Jews outside Europe ; Buber, by finding the true wellsprings of Jewish culture in the
world of the Eastern European Jew. Strauss’s acceptance of this projection, with all
its ambiguities, is a clear reflection of the reception of Salome in Austria. And Strauss’s
association of the Jew with the cultural avant-garde (read : the Jews) influenced his se-
lection of the Salome libretto in a most complicated manner. Even the initial impetus,
to set Oscar Wilde’s play rather than a rewritten version which would not have borne
Wilde’s name, came from its production by a Jew leading the dramatic avant-garde,
Max Reinhardt, and a suggestion from another Jew, Heinrich Grünfeld, that Wilde’s
play (not a watered-down libretto written by a third party) could provide material for
a new opera. It is the link between Wilde, the homosexual poet condemned to prison
by British social prudery, and the Jews as representatives of the avant-garde, that will
continue to appear in the reception of Wilde’s play and Strauss’s libretto.
The Viennese image of Oscar Wilde as the persecuted artist had its most elaborate
presentation in a long series of essays by Karl Kraus, published in his influential
periodical, Die Fackel, beginning in 1903.9 In December of 1903 (or roughly when
Strauss begins to be seriously concerned with the Salome theme), Kraus opened his
discussion of Wilde with a polemic against a German book on sexual life in Britain :
“The uncomplicated German can only gaze upward jealously at the British Nation
which is so far above the continent in the culture of sexual perversion and the de-
velopment of sexual hypocrisy, which, as well as murder, can bring forth the genius
of Oscar Wilde, and which has flagellation-bordellos and laws which can threaten
the nuances of sexual activity with a ten-year jail sentence.” 0 The importance of
this review is not merely that Kraus points out the parallels between British sexual
attitudes and those in contemporary Viennese society, at least in terms of the barbar-
ity of the public executions and their popularity in England. (He represents such
executions as parallel to the Wilde trials.) Kraus also introduces that term which is
central in any understanding of the complex link between Wilde, Strauss, the Jews
and the avant-garde, the term Perversität. Kraus’s manner of indirect citation shows
here (as elsewhere in Die Fackel) that he is using a term from the general discourse of
difference of his time. It is the category of the “perverted,” not merely the unnatural
Shlomo Avineri, The Making of Modem Zionism : The Intellectual Origins of the Jewish State, New York
1981.
The term “Jew” here is a precise usage. I use the term, when I apply it to any individual, only within the
strict limits set by the antisemites of the period. My reference is the standard antisemitic reference tool,
Theodor Fritsch, Handbuch der Judenfrage, 38th edition, Leipzig 1935.
The only essay on this topic is the narrowly focused piece by Hugh Salvesen, “Zu den Wilde-Überset-
zungen in der Fackel”, Kraus Hefte 24 (1982), pp. 5–11.
0 Die Fackel, 148 (2 December 1903), p. 19–20.
zurück zum
Buch Wien und die jüdische Erfahrung 1900-1938 - Akkulturation - Antisemitismus - Zionismus"
Wien und die jüdische Erfahrung 1900-1938
Akkulturation - Antisemitismus - Zionismus
- Titel
- Wien und die jüdische Erfahrung 1900-1938
- Untertitel
- Akkulturation - Antisemitismus - Zionismus
- Autor
- Frank Stern
- Herausgeber
- Barabara Eichinger
- Verlag
- Böhlau Verlag
- Ort
- Wien
- Datum
- 2009
- Sprache
- deutsch
- Lizenz
- CC BY-NC-ND 3.0
- ISBN
- 978-3-205-78317-6
- Abmessungen
- 17.0 x 24.0 cm
- Seiten
- 558
- Kategorien
- Geschichte Historische Aufzeichnungen
Inhaltsverzeichnis
- Vorwort XI
- Einleitung. Wien und die jüdische Erfahrung 1900–1938 XII
- Was nicht im Baedeker steht Juden und andere Österreicher im Wien der Zwischenkriegszeit 1
- Jüdische Lebenserinnerungen. Rekonstruktionen von jüdischer Kindheit und Jugend im Wien der Zwischenkriegszeit 17
- Antisemitismus 1900–1938. Phasen, Wahrnehmung und Akkulturationseffekte 39
- „Hinaus mit den Juden !“ Von Graffiti und der Zeitung bis zur Leinwand 59
- Generationenkonflikte. Die zionistische Auswanderung aus Österreich nach Palästina in der Zwischenkriegszeit 71
- Die Stimme und Wahrheit der Jüdischen Welt Jüdisches Pressewesen in Wien 1918–1938 99
- Die israelitischen Humanitätsvereine B’nai B’rith für Österreich in der Zwischenkriegszeit und ihr Verhältnis zur „jüdischen“ Freimaurerei 115
- Tempel, Bethäuser und Rabbiner 131
- Die Geschichte der Ausbildung von Rabbinern in Wien seit dem 19. Jahrhundert 143
- Martin Bubers Weg zum Chassidismus 155
- Die jiddische Kultur im Wien der Zwischenkriegszeit und ihre Positionierungen in Bezug auf Akkulturation, Diasporanationalismus und Zionismus 175
- „Wenn Dich drückt der Judenschuh“. Blicke in die moderate Wiener Moderne 197
- Karl Kraus and Gustav Mahler Imagine the „Jews“ 217
- Antisemitisch-misogyne Repräsentationen und die Krise der Geschlechtsidentität im Fin de Siècle 229
- „Being different where being different was definitely not good“ Identitätskonstruktionen jüdischer Frauen in Wien 257
- „Jeder Sieg der Frauen muss ein Sieg der Freiheit sein, oder er ist keiner“ Jüdische Feministinnen in der Wiener bürgerlichen Frauenbewegung und in internationalen Frauenbewegungsorganisationen 277
- Gender and Identity. Jewish University Women in Vienna 297
- From White Terror to Red Vienna : Hungarian Jewish Students in Interwar Austria 307
- Feuilletons und Film. Béla Balázs – ein Dichter auf Abwegen 325
- Die Zukunft und das Ende einer Illusion – Sigmund Freud und der Erfolg der Psychoanalyse in den Zwanziger- und Dreißigerjahren 343
- David Vogel : Love Story in Vienna or the Metropolis 355
- Arthur Schnitzler. Facetten einer jüdisch-österreichisch-deutschen Identität 369
- Mit einem ›e‹. Zwischen Diaspora und Assimilation Ein Streit unter Freunden : Joseph Roth und Soma Morgenstern 385
- Jüdisches Leben im Wiener Fin de Siècle. Performanz als methodischer Ansatz zur Erforschung jüdischer Geschichte 399
- Felix Salten. Zionismus als literarisches Projekt 419
- „Schund“, „Jargon“ und schöner Schein Jüdische Erfahrung/en im jüdischen Theater 427
- Imago und Vergessen. Wienbilder und ihre unsichtbaren Urheber 439
- Frau Breier aus Gaya meets The Jazz singer Zwischen Bühne und Leinwand, Wien und New York 463
- Österreichische Filmmusik in Hollywood – eine Annäherung 483
- Personenregister 491
- Sachregister 503
- Biografien 519