Seite - 223 - in Wien und die jüdische Erfahrung 1900-1938 - Akkulturation - Antisemitismus - Zionismus
Bild der Seite - 223 -
Text der Seite - 223 -
Karl Kraus and Gustav Mahler Imagine the “Jews”
Jews projected their anxieties. These anxieties arose because of the charge, heard in
the political speeches and read in the pamphlets and scholarly monographs of anti-
semites of all persuasions, that all Jews (not merely the newly arrived) did not, could
not, command the discourse of high culture, the discourse of the Germans. It is, of
course, in Richard Wagner’s “Jews in Music” that this view had its most often quoted
representation. And it is Wagner who is brought into connection with Salome in the
racial literature of the early twentieth century, as we shall discuss below.
Kraus points to his separation from those designated by this charge with his own
“translation” into “Pharisees” of Wilde’s designation of these argumentative figures as
“Jews.” For Kraus, Wilde’s stage Jews are but “Pharisees,” with all of that term’s nega-
tive connotations in Christian-German rhetoric. They are not merely “Juden,” as the
German translation of the text states, for that designation, read as a racial category by
a German reader, would also include Karl Kraus.
In his review of the Salome review, Kraus condemns the German (read Berlin)
version as unnecessarily altering Wilde’s intent in the drama, but even more so the
thin-skinnedness of the critic for that daily paper (a paper which both antisemites
and Jews such as Kraus understood as “Jewish”) which saw in every representation
of the Jews an oblique attack on them. Kraus mockingly asks Schütz to allow some
“perverted” views, so that the theater can serve up peacock’s tongues as well as peas-
ant dumplings [Bauernknödel] (12). The use of the word “perverted” in this context
ironically links the defender of the Jews (Schütz/Benedikt) with the “perversion” of
homosexuality, which he defends. “Perversion” becomes a positive label, the label
of libertarian aesthetics, of the cultural avant-garde with which Kraus, on one level,
identifies himself. He thus closes his review of the review with the acerbic observa-
tion that the clerical newspaper Vaterland, as well as Benedikt’s Neue Freie Presse, have
both condemned the play. Both Catholics and Jews conspire to damn true art, while
Kraus represents the defender of the “perverted.” Let us for a moment examine not
Kraus’s response, that is the response of a Viennese “Jew” who is internalizing his own
ambivalence about the hidden language attributed to the Jews by the and-Semites,
but rather Friedrich Schütz’s original feuilleton. Kraus’s reading of Schütz presents a
clear case of his projection onto the “Jewish” writer (Schütz as the agent of the “Jew-
ish” newspaper, Moritz Benedikt’s Neue Freie Presse) of his own fears about the nature
of Jewish (i.e., “perverted”) discourse. Schütz does indeed spend over half of his re-
See Jacob Katz, Richard Wagner : Vorbote des Antisemitismus, Konigstein/Ts. 1985, as well as my Jewish
Self-Hatred : Anti-Semitism and the Hidden Language of the Jews, Baltimore 1986, pp. 209–211.
F[riedrich] Sch[ütz], “Oscar Wilde : Zur Aufführung seiner ‘Salome’ im Deutschen Volkstheater“, Neue
Freie Presse, 15 December 1903, pp. 1–3.
zurück zum
Buch Wien und die jüdische Erfahrung 1900-1938 - Akkulturation - Antisemitismus - Zionismus"
Wien und die jüdische Erfahrung 1900-1938
Akkulturation - Antisemitismus - Zionismus
- Titel
- Wien und die jüdische Erfahrung 1900-1938
- Untertitel
- Akkulturation - Antisemitismus - Zionismus
- Autor
- Frank Stern
- Herausgeber
- Barabara Eichinger
- Verlag
- Böhlau Verlag
- Ort
- Wien
- Datum
- 2009
- Sprache
- deutsch
- Lizenz
- CC BY-NC-ND 3.0
- ISBN
- 978-3-205-78317-6
- Abmessungen
- 17.0 x 24.0 cm
- Seiten
- 558
- Kategorien
- Geschichte Historische Aufzeichnungen
Inhaltsverzeichnis
- Vorwort XI
- Einleitung. Wien und die jüdische Erfahrung 1900–1938 XII
- Was nicht im Baedeker steht Juden und andere Österreicher im Wien der Zwischenkriegszeit 1
- Jüdische Lebenserinnerungen. Rekonstruktionen von jüdischer Kindheit und Jugend im Wien der Zwischenkriegszeit 17
- Antisemitismus 1900–1938. Phasen, Wahrnehmung und Akkulturationseffekte 39
- „Hinaus mit den Juden !“ Von Graffiti und der Zeitung bis zur Leinwand 59
- Generationenkonflikte. Die zionistische Auswanderung aus Österreich nach Palästina in der Zwischenkriegszeit 71
- Die Stimme und Wahrheit der Jüdischen Welt Jüdisches Pressewesen in Wien 1918–1938 99
- Die israelitischen Humanitätsvereine B’nai B’rith für Österreich in der Zwischenkriegszeit und ihr Verhältnis zur „jüdischen“ Freimaurerei 115
- Tempel, Bethäuser und Rabbiner 131
- Die Geschichte der Ausbildung von Rabbinern in Wien seit dem 19. Jahrhundert 143
- Martin Bubers Weg zum Chassidismus 155
- Die jiddische Kultur im Wien der Zwischenkriegszeit und ihre Positionierungen in Bezug auf Akkulturation, Diasporanationalismus und Zionismus 175
- „Wenn Dich drückt der Judenschuh“. Blicke in die moderate Wiener Moderne 197
- Karl Kraus and Gustav Mahler Imagine the „Jews“ 217
- Antisemitisch-misogyne Repräsentationen und die Krise der Geschlechtsidentität im Fin de Siècle 229
- „Being different where being different was definitely not good“ Identitätskonstruktionen jüdischer Frauen in Wien 257
- „Jeder Sieg der Frauen muss ein Sieg der Freiheit sein, oder er ist keiner“ Jüdische Feministinnen in der Wiener bürgerlichen Frauenbewegung und in internationalen Frauenbewegungsorganisationen 277
- Gender and Identity. Jewish University Women in Vienna 297
- From White Terror to Red Vienna : Hungarian Jewish Students in Interwar Austria 307
- Feuilletons und Film. Béla Balázs – ein Dichter auf Abwegen 325
- Die Zukunft und das Ende einer Illusion – Sigmund Freud und der Erfolg der Psychoanalyse in den Zwanziger- und Dreißigerjahren 343
- David Vogel : Love Story in Vienna or the Metropolis 355
- Arthur Schnitzler. Facetten einer jüdisch-österreichisch-deutschen Identität 369
- Mit einem ›e‹. Zwischen Diaspora und Assimilation Ein Streit unter Freunden : Joseph Roth und Soma Morgenstern 385
- Jüdisches Leben im Wiener Fin de Siècle. Performanz als methodischer Ansatz zur Erforschung jüdischer Geschichte 399
- Felix Salten. Zionismus als literarisches Projekt 419
- „Schund“, „Jargon“ und schöner Schein Jüdische Erfahrung/en im jüdischen Theater 427
- Imago und Vergessen. Wienbilder und ihre unsichtbaren Urheber 439
- Frau Breier aus Gaya meets The Jazz singer Zwischen Bühne und Leinwand, Wien und New York 463
- Österreichische Filmmusik in Hollywood – eine Annäherung 483
- Personenregister 491
- Sachregister 503
- Biografien 519