Seite - 301 - in Wien und die jüdische Erfahrung 1900-1938 - Akkulturation - Antisemitismus - Zionismus
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Gender and Identity 01
emigrated to Palestine. Most Jewish university women saw themselves as culturally Ger-
man, but some of the Galician-born women, like the psychoanalyst Helene Rosenbach
Deutsch, identified themselves as Polish by culture and nationality. For the most part,
however, they were not ardent nationalists of any kind.
At least half of the Jewish university women in my study population, including
some of the Zionists, identified themselves as Socialists or Communists. Some of
more prominent left-wing activists and functionaries, like Käthe Pick Leichter and
Marie Glas Langer, officially left the Jewish community ; but most Social Democratic
supporters remained within the fold. As one Socialist respondent, a lawyer, who was
born in 1902 in Vienna to Galician-born, Social Democratic parents, explained in
a letter, “One could be a Social Democrat in pre-war Vienna and still be a religious
Jew … We had a kosher home (bought kosher meat and did not mix milk and meat
together), and went to temple on the high holidays with our grandparents. Our fam-
ily always paid the religious tax.” At the age of 92, this woman was still attending
synagogue on the High Holidays.
More typically perhaps, Edith Foster, a psychologist born in Vienna, who belonged
to a socialist youth group, the Association of Socialist Middle-Schoolers (Verband So-
zialistischer Mittelschüler), described her family background as follows : “My parents
were freethinkers, socialists, pacifists and internationalists. Rationality, science and
human cooperation would improve the world in the near future. They were nominally
Jews. I can only remember two visits to temple, however : the first time in the twenties
for Aunt Frieda’s wedding and my own wedding in 1937. At this point the Catholic
Austro-Fascist regime had declared civil marriage illegal. […] We were assimilated
Jews. We celebrated Christmas, Sylvester [New Year’s Eve], May 1 and November 12,
Republic Day.” Helga Embacher commented that for Edith Foster and many other
leftists, Jewish religion had long since given way to belief in scientific progress : “Be-
ing Jewish had become meaningless for [such a] family and they only acknowledged
Judaism because they did not want to recognize the ridiculousness of baptism as an
entry ticket into society. Like the majority of Jews living in Vienna they felt them-
selves politically tied to Social Democracy, whose ‘Festkultur’ also helped replace the
Jewish tradition.”
Helene Deutsch, Confrontations with Myself : An Epilogue, New York 1973, pp. 30, 50, 67 and 196–
197.
Questionnaire for Marta Friedlaender Garelik, completed by Susan E. Cernyak-Spatz, Charlotte, nc,
and letter, September 10, 1993.
As quoted in Helga Embacher, „Außenseiterinnen : bürgerlich, jüdisch, intellektuell – links“, L’Homme
Zeitschrift für Feministische Geschichtswissenschaft Vol. 2, No.2 (1991), p. 160.
Ibid.
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Buch Wien und die jüdische Erfahrung 1900-1938 - Akkulturation - Antisemitismus - Zionismus"
Wien und die jüdische Erfahrung 1900-1938
Akkulturation - Antisemitismus - Zionismus
- Titel
- Wien und die jüdische Erfahrung 1900-1938
- Untertitel
- Akkulturation - Antisemitismus - Zionismus
- Autor
- Frank Stern
- Herausgeber
- Barabara Eichinger
- Verlag
- Böhlau Verlag
- Ort
- Wien
- Datum
- 2009
- Sprache
- deutsch
- Lizenz
- CC BY-NC-ND 3.0
- ISBN
- 978-3-205-78317-6
- Abmessungen
- 17.0 x 24.0 cm
- Seiten
- 558
- Kategorien
- Geschichte Historische Aufzeichnungen
Inhaltsverzeichnis
- Vorwort XI
- Einleitung. Wien und die jüdische Erfahrung 1900–1938 XII
- Was nicht im Baedeker steht Juden und andere Österreicher im Wien der Zwischenkriegszeit 1
- Jüdische Lebenserinnerungen. Rekonstruktionen von jüdischer Kindheit und Jugend im Wien der Zwischenkriegszeit 17
- Antisemitismus 1900–1938. Phasen, Wahrnehmung und Akkulturationseffekte 39
- „Hinaus mit den Juden !“ Von Graffiti und der Zeitung bis zur Leinwand 59
- Generationenkonflikte. Die zionistische Auswanderung aus Österreich nach Palästina in der Zwischenkriegszeit 71
- Die Stimme und Wahrheit der Jüdischen Welt Jüdisches Pressewesen in Wien 1918–1938 99
- Die israelitischen Humanitätsvereine B’nai B’rith für Österreich in der Zwischenkriegszeit und ihr Verhältnis zur „jüdischen“ Freimaurerei 115
- Tempel, Bethäuser und Rabbiner 131
- Die Geschichte der Ausbildung von Rabbinern in Wien seit dem 19. Jahrhundert 143
- Martin Bubers Weg zum Chassidismus 155
- Die jiddische Kultur im Wien der Zwischenkriegszeit und ihre Positionierungen in Bezug auf Akkulturation, Diasporanationalismus und Zionismus 175
- „Wenn Dich drückt der Judenschuh“. Blicke in die moderate Wiener Moderne 197
- Karl Kraus and Gustav Mahler Imagine the „Jews“ 217
- Antisemitisch-misogyne Repräsentationen und die Krise der Geschlechtsidentität im Fin de Siècle 229
- „Being different where being different was definitely not good“ Identitätskonstruktionen jüdischer Frauen in Wien 257
- „Jeder Sieg der Frauen muss ein Sieg der Freiheit sein, oder er ist keiner“ Jüdische Feministinnen in der Wiener bürgerlichen Frauenbewegung und in internationalen Frauenbewegungsorganisationen 277
- Gender and Identity. Jewish University Women in Vienna 297
- From White Terror to Red Vienna : Hungarian Jewish Students in Interwar Austria 307
- Feuilletons und Film. Béla Balázs – ein Dichter auf Abwegen 325
- Die Zukunft und das Ende einer Illusion – Sigmund Freud und der Erfolg der Psychoanalyse in den Zwanziger- und Dreißigerjahren 343
- David Vogel : Love Story in Vienna or the Metropolis 355
- Arthur Schnitzler. Facetten einer jüdisch-österreichisch-deutschen Identität 369
- Mit einem ›e‹. Zwischen Diaspora und Assimilation Ein Streit unter Freunden : Joseph Roth und Soma Morgenstern 385
- Jüdisches Leben im Wiener Fin de Siècle. Performanz als methodischer Ansatz zur Erforschung jüdischer Geschichte 399
- Felix Salten. Zionismus als literarisches Projekt 419
- „Schund“, „Jargon“ und schöner Schein Jüdische Erfahrung/en im jüdischen Theater 427
- Imago und Vergessen. Wienbilder und ihre unsichtbaren Urheber 439
- Frau Breier aus Gaya meets The Jazz singer Zwischen Bühne und Leinwand, Wien und New York 463
- Österreichische Filmmusik in Hollywood – eine Annäherung 483
- Personenregister 491
- Sachregister 503
- Biografien 519