Seite - 320 - in Wien und die jüdische Erfahrung 1900-1938 - Akkulturation - Antisemitismus - Zionismus
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0 Michael Laurence Miller
Judäa was supported by “foreign and chiefly Jewish aid-societies,” but it also received
monies from ecumenical Christian organizations, such as the above-mentioned Eu-
ropean Student Relief. These monies helped fund Vienna’s Jewish canteen, various
social welfare organizations, as well as student loans and work-study programs.
Like Judäa, the many Zionists organizations active in Vienna during the 1920s
and 1930s welcomed Jews of all stripes — even the ultra-assimilated Arthur Koestler
— into their ranks. In his memoir, Koestler claims to have first come into regular con-
tact with Ostjuden when he became a devotee of Vladimir Jabotinsky and joined the
Revisionist Zionist Movement. (He moved to British Mandatory Palestine in 1926,
intent on becoming a Zionist pioneer.)
The völkisch Deutsche Studentenschaft (German Student Federation) did not dis-
tinguish between Ostjuden and Westjuden in its efforts to remove Jews and “Jewish
influence” from Vienna’s institutions of higher learning. 9 Throughout the 1920s and
1930s, members of the Deutsche Studentenschaft attacked Jewish students, harassed
Jewish professors and continued pressing for a numerus clausus. 0 The percentage of
Jewish students dropped considerably in the course of the 1920s, due to emigration
and other factors. At the Technische Hochschule, Jews dropped from 41 % of the
student body in 1923 to only 9.1 % in 1927, but the increasingly nazified Deutsche
Studentenschaft was still discontent.
At the urging of the Deutsche Studentenschaft, and at the initiative of Rector
Wenzel Gleispach, the Academic Senate of the University of Vienna approved a stu-
dent regulation (Studentenordnung) on April 8, 1930, which divided students into
four “student nations” (Studentennationen) : German, non-German, mixed or other.
Loosely modeled after the organization of medieval universities into “nations,” the
student regulation had a more modern aim : to exclude Jewish students from the
European Student Relief was founded in 1920, after a secretary from the World’s Student Christian
Federation was “appalled by the conditions she saw among the students” in Vienna. See Ruth Rouse,
“What is the European Student Relief,” Vox Studentum, July 1923. In her memoirs, Rouse observed that
the Student Christian Movement in Europe tended to be antisemitic. In contrast, “The Austrian Move-
ment, struggling though it was, had the courage not to exclude Jews from its ranks, though realizing that
this meant that, ‘the greater part of Austrian students being anti-semitic, vast circles are not accessible to
us’.” See Ruth Rouse, The World’s Student Christian Federation (London 1948), 271–272.
Arthur Koestler, Arrow in the Blue, New York & London 1952.
After 1933, the Deutsche Studentenschaft became known as the Österreichische Hochschülerschaft.
0 Erika Weinzierl, „Hochschulleben und Hochschulpolitik zwischen den Kriegen,“ in : Das geistige Le-
ben Wiens in der Zwischenkriegszeit, Vienna 1981, pp. 72–85 ; John Haag, “Blood on the Ringstrasse :
Vienna’s Students 1918–1933“, in : The Wiener Library Bulletin, new series, vol. 29, no. 39–40 (1976)
pp. 29–34.
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Buch Wien und die jüdische Erfahrung 1900-1938 - Akkulturation - Antisemitismus - Zionismus"
Wien und die jüdische Erfahrung 1900-1938
Akkulturation - Antisemitismus - Zionismus
- Titel
- Wien und die jüdische Erfahrung 1900-1938
- Untertitel
- Akkulturation - Antisemitismus - Zionismus
- Autor
- Frank Stern
- Herausgeber
- Barabara Eichinger
- Verlag
- Böhlau Verlag
- Ort
- Wien
- Datum
- 2009
- Sprache
- deutsch
- Lizenz
- CC BY-NC-ND 3.0
- ISBN
- 978-3-205-78317-6
- Abmessungen
- 17.0 x 24.0 cm
- Seiten
- 558
- Kategorien
- Geschichte Historische Aufzeichnungen
Inhaltsverzeichnis
- Vorwort XI
- Einleitung. Wien und die jüdische Erfahrung 1900–1938 XII
- Was nicht im Baedeker steht Juden und andere Österreicher im Wien der Zwischenkriegszeit 1
- Jüdische Lebenserinnerungen. Rekonstruktionen von jüdischer Kindheit und Jugend im Wien der Zwischenkriegszeit 17
- Antisemitismus 1900–1938. Phasen, Wahrnehmung und Akkulturationseffekte 39
- „Hinaus mit den Juden !“ Von Graffiti und der Zeitung bis zur Leinwand 59
- Generationenkonflikte. Die zionistische Auswanderung aus Österreich nach Palästina in der Zwischenkriegszeit 71
- Die Stimme und Wahrheit der Jüdischen Welt Jüdisches Pressewesen in Wien 1918–1938 99
- Die israelitischen Humanitätsvereine B’nai B’rith für Österreich in der Zwischenkriegszeit und ihr Verhältnis zur „jüdischen“ Freimaurerei 115
- Tempel, Bethäuser und Rabbiner 131
- Die Geschichte der Ausbildung von Rabbinern in Wien seit dem 19. Jahrhundert 143
- Martin Bubers Weg zum Chassidismus 155
- Die jiddische Kultur im Wien der Zwischenkriegszeit und ihre Positionierungen in Bezug auf Akkulturation, Diasporanationalismus und Zionismus 175
- „Wenn Dich drückt der Judenschuh“. Blicke in die moderate Wiener Moderne 197
- Karl Kraus and Gustav Mahler Imagine the „Jews“ 217
- Antisemitisch-misogyne Repräsentationen und die Krise der Geschlechtsidentität im Fin de Siècle 229
- „Being different where being different was definitely not good“ Identitätskonstruktionen jüdischer Frauen in Wien 257
- „Jeder Sieg der Frauen muss ein Sieg der Freiheit sein, oder er ist keiner“ Jüdische Feministinnen in der Wiener bürgerlichen Frauenbewegung und in internationalen Frauenbewegungsorganisationen 277
- Gender and Identity. Jewish University Women in Vienna 297
- From White Terror to Red Vienna : Hungarian Jewish Students in Interwar Austria 307
- Feuilletons und Film. Béla Balázs – ein Dichter auf Abwegen 325
- Die Zukunft und das Ende einer Illusion – Sigmund Freud und der Erfolg der Psychoanalyse in den Zwanziger- und Dreißigerjahren 343
- David Vogel : Love Story in Vienna or the Metropolis 355
- Arthur Schnitzler. Facetten einer jüdisch-österreichisch-deutschen Identität 369
- Mit einem ›e‹. Zwischen Diaspora und Assimilation Ein Streit unter Freunden : Joseph Roth und Soma Morgenstern 385
- Jüdisches Leben im Wiener Fin de Siècle. Performanz als methodischer Ansatz zur Erforschung jüdischer Geschichte 399
- Felix Salten. Zionismus als literarisches Projekt 419
- „Schund“, „Jargon“ und schöner Schein Jüdische Erfahrung/en im jüdischen Theater 427
- Imago und Vergessen. Wienbilder und ihre unsichtbaren Urheber 439
- Frau Breier aus Gaya meets The Jazz singer Zwischen Bühne und Leinwand, Wien und New York 463
- Österreichische Filmmusik in Hollywood – eine Annäherung 483
- Personenregister 491
- Sachregister 503
- Biografien 519