Web-Books
in the Austria-Forum
Austria-Forum
Web-Books
Geschichte
Historische Aufzeichnungen
Die Frühgeschichte des Fulbright Program in Österreich - Transatlantische „Fühlungnahme auf dem Gebiete der Erziehung“
Page - 146 -
  • User
  • Version
    • full version
    • text only version
  • Language
    • Deutsch - German
    • English

Page - 146 - in Die Frühgeschichte des Fulbright Program in Österreich - Transatlantische „Fühlungnahme auf dem Gebiete der Erziehung“

Image of the Page - 146 -

Image of the Page - 146 - in Die Frühgeschichte des Fulbright Program in Österreich - Transatlantische „Fühlungnahme auf dem Gebiete der Erziehung“

Text of the Page - 146 -

146 33 USEC/A, Annual Program Proposal 1951, BC1f. 34 USEC/A, Minutes of Commission Meeting #3, 26.10.1950, item 4. 35 USEC/A, Annual Program Proposal 1951, BC2. 36 Aus dem Protokoll der Kommissionssitzung geht hervor, dass sich die österreichischen Mitglie- der der Kommission für dieses Modell starkmachten. Fast im selben Wortlaut heißt es hier: „The Austrian members of the Commission, having met between the last meeting and the present, had examined the requests which had been sent in by the various universities of Austria for teachers and research scholars and submitted their recommendations for fourteen positions. Their draft emphasized the fact that Austrian professors are never solely instructors or research scholars, but combine both functions. It was, therefore, recommended that the research and lecture groups be kept to a total of fourteen rather than seven nominees who would be only lectures and seven who would be only researcher scholars […].“ 37 Abgesehen davon, dass nun 18 Positionen anstatt 14 ausgeschrieben waren (USEC/A, Annual Pro- gram Proposal 1952, 4), gleichen sich die Proposals für die Studienjahre 1951/52 und 1952/53 wei- testgehend. Dies ist sicherlich auf den Umstand zurückzuführen, dass man aufgrund der knappen Zeit die beiden Programmjahre parallel plante, wie vermerkt wurde: „Since the Fulbright Program is not yet actually operating in Austria and the facts on which the Commission’s 1951–52 Program Proposal is based have not substantially changed, the Program Proposal for the academic year of 1952–53 in many respects agrees with that for 1951–52.“ (Ebd., 0.) 38 USEC/A, Proposal Review 1951, 3. 39 „The Salzburg Seminar in American Studies is a private organization which conducts several spe- cialized sessions each year in special aspects of American civilization and culture. These sessions give scholars from a number of European countries the opportunity to work with an American faculty for a period of 4–6 weeks. Within this project it is proposed that 5 scholarships be awarded to Austrian nationals to take part in the Salzburg Seminar.“ (USEC/A, Annual Program Proposal 1954, 15) Vielleicht führte der Einwurf auch zur (wenn auch kurzen) Mitgliedschaft des Direktors des Salzburg Seminars 1952. 40 USEC/A, Proposal Review 1951, 2. 41 USEC/A, Proposal Review 1951, 2. 42 USEC/A, Proposal Review 1951, 1. 43 UArk, Bureau of Educational and Cultural Affairs Historical Collection (= CU Records) III, MC 468 Box 106/9: Use of Social Scientists in IES Program, 7.4.1954, 2. 44 USEC/A, Agenda of Commission Meeting #8, 18.10.1951, 5. 45 USEC/A, Agenda of Commission Meeting #8, 18.10.1951, 5. 46 Alle Zitate von USEC/A, Agenda of Commission Meeting #8, 18.10.1951, 4–6. 47 Der Brief bezüglich des Proposals für 1952/53 endete mit folgendem Absatz: „The not inconside- rable body of recommendations adopted on this program should not be interpreted as derogatory criticism. It is obvious that much work has been done in preparing the proposals, and appreciated that the Commission is intelligently anxious to make the program effective. It is in harmony with these attitudes and motives that the Department and the Board of Foreign Scholarships submit certain points for review and such revision as the Commission finds appropriate. The Commission, and the cooperating Legation officers, are to be commended for the start made.“ (USEC/A, Propo- sal Review 1951, 4) 48 Entsprechend werden etwa die Projekte Nr. 11 bis 13 im Proposal für das Studienjahr 1951/52 ver- anschlagt: „11. Physical Chemistry (Alternative: Mathematics; X-Ray Analysis of Crystalline Struc- tures), 12. Metallurgy), [and 13. Fluid Mechanics (Fluid Statics and Kinematics of Liquid Flow; Applied Hydraulics) (Alternative: Gas Turbines; Ultra High Frequency Radio Telephony). All of these fields present an excellent opportunity for American experts to contact outstanding engineers, physicists, and chemists of whom there are several Nobel Prize winners.“ (USEC/A, Annual Pro- gram Proposal 1951, 6f) Welche Nobelpreisträger hier gemeint sein können, bleibt unklar; Erwin Schrödinger kam jedenfalls erst 1956 wieder nach Österreich (Reiter/Schurawitzki 2005, 244). 49 Allerdings merkte das Department of State in seiner Kritik an: „The first paragraph under the sec- tion headed ‚Research Scholars‘ is somewhat ambiguous. While it is appropriate for grantees in this category to give lectures in host institutions or elsewhere on entirely voluntary basis as their research permits, it is felt that the limitation against assignment of specific academic duties should
back to the  book Die Frühgeschichte des Fulbright Program in Österreich - Transatlantische „Fühlungnahme auf dem Gebiete der Erziehung“"
Die Frühgeschichte des Fulbright Program in Österreich Transatlantische „Fühlungnahme auf dem Gebiete der Erziehung“
Entnommen aus der FWF-E-Book-Library
Title
Die Frühgeschichte des Fulbright Program in Österreich
Subtitle
Transatlantische „Fühlungnahme auf dem Gebiete der Erziehung“
Author
Thomas König
Publisher
StudienVerlag
Location
Innsbruck
Date
2012
Language
German
License
CC BY-NC-ND 3.0
ISBN
978-3-7065-5088-8
Size
15.8 x 23.9 cm
Pages
190
Categories
Geschichte Historische Aufzeichnungen

Table of contents

  1. Geleitwort 7
  2. Vorwort 11
  3. 1. Einleitung 13
    1. Die Entstehungsgeschichte des Fulbright Program 14
    2. Zur Vorgehensweise der vorliegenden Untersuchung 18
  4. 2. Die Institutionalisierung des Fulbright Program in Österreich 23
    1. Der Wissenschaftsbetrieb in der frühen Zweiten Republik 29
    2. Die Kommission im Vergleich mit anderen Förderinstitutionen 35
  5. 3. Politische Gestaltungsmöglichkeiten 42
    1. Hochschulautonomie als Wille und Vorstellung 42
    2. Fulbright Grantees – mehr als eine Frage der Definition 49
  6. 4. Wissenschaftliche Gäste zwischen Repräsentation und Wissenstransfer 56
    1. Herkömmliche Verfahren des Austausches 62
    2. Debatten über US-Visiting Lecturers 66
  7. 5. Auswahl, Platzierung und Verwendung der wissenschaftlichen Gäste 73
    1. Weiche Kriterien der Auswahl 74
    2. Der Platzierungsvorgang 82
    3. Die platzierten Gäste 90
  8. 6. Beschränkte Wirkung: Social Sciences und American Studies 97
    1. Zur Semantik von Social Sciences und American Studies 98
    2. Wissenschaftliche Transferleistungen 106
    3. Institutionelle Innovationen (und ihre Verhinderung) 111
  9. 7. Schluss 117
    1. Anhang: USEC/A Fulbright Visiting Lecturers und Research Scholars 122
    2. Anmerkungen 137
    3. Verzeichnis der Darstellungen 164
    4. Quellen und Literatur 165
    5. Abkürzungsverzeichnis 176
    6. Index 177
Web-Books
Library
Privacy
Imprint
Austria-Forum
Austria-Forum
Web-Books
Die Frühgeschichte des Fulbright Program in Österreich