Page - 217 - in Wien und die jüdische Erfahrung 1900-1938 - Akkulturation - Antisemitismus - Zionismus
Image of the Page - 217 -
Text of the Page - 217 -
Sander L. Gilman
Karl Kraus and Gustav Mahler Imagine the “Jews”
Oscar Wilde was dead only three years when the Viennese poet Anton Lindner ap-
proached Richard Strauss in 1903 with the libretto of an opera he had begun, and
which he had based on Wilde’s play Salome. (Lindner was the author of the text for
“Hochzeitlich Lied,” [opus 37] which Strauss had set in 1889.) While Strauss was
taken with the theme, he did not think enough of Lindner’s idea to view it as any
more than a potentially minor pendant to his recently completed opera, Feuersnot
(produced at the Viennese Court Opera on January 29, 1902). Strauss’s first two op-
eras, Guntram (1894) and Feuersnot, were settings of mock-Wagnerian themes. Gun-
tram was, as George Marek observes, “a farrago of Wagnerian ideas,” pseudo-medieval
plot and all. Feuersnot, according to Marek, is the librettist Ernst von Wolzogen’s
version of Wagner’s Die Meistersinger (138). (One can add to this, with all of Die
Meistersinger’s antisemitic representations of the language of the Jews, as Barry Mil-
lington has long argued. ) With the choice of Salome, Strauss clearly broke with his
early attempt to write mock-Wagnerian operas, or at least music to mock-Wagnerian
This is a revision of parts of two earlier essays : “Strauss, the Pervert, and Avant Garde Opera of the Fin
de Siècle,” New German Critique 43 (1988), pp. 35–68 and “Salome, Syphilis, Sarah Bernhardt and the
‘Modern Jewess’,” German Quarterly 66 (1993), pp. 195–211. They were among the very first attempts
to locate racial theory within opera. These essays (and its author) were loudly attacked by critics such
as Leon Botstein as providing inappropriate readings of “great” cultural objects as racially tinged. They
were also quickly appropriated into Strauss scholarship to the degree of the accusation of plagiarism. See
Alex Ross, “The Last Emperor : Richard Strauss, for Better or Worse, Is the Composer of the Century.”
The New Yorker 75 (20 December 1999), pp. 84–94.
See the beginning of Strauss’s “The History of Die schweigsame Frau” in which he praises Lindner for
having recognized Salome as a “covert opera text,” printed as an appendix to A Confidential Matter : The
Letters of Richard Strauss and Stefan Zweig, 1931–1935, ed. Edward E. Lowinsky, trans. Max Knight,
Berkeley 1977, p. 107. On the general background to the composition of the opera see Ludwig Kusche,
Richard Strauss im Kulturkarussell der Zeit 1864–1964, Munich 1964, pp. 129–150 (with many con-
temporary illustrations) and Roland Tenschert, 7x7 Variationen über das Thema Richard Strauss, Vienna
1944, pp. 91–101.
George R. Marek, Richard Strauss : The Life of a Non-Hero, New York 1967, p. 99.
Barry Millington, “Nuremberg Trial : Is There Antisemitism in Die Meistersinger ?”, Cambridge Opera
Journal 3 (1991), pp. 247–260.
back to the
book Wien und die jüdische Erfahrung 1900-1938 - Akkulturation - Antisemitismus - Zionismus"
Wien und die jüdische Erfahrung 1900-1938
Akkulturation - Antisemitismus - Zionismus
- Title
- Wien und die jüdische Erfahrung 1900-1938
- Subtitle
- Akkulturation - Antisemitismus - Zionismus
- Author
- Frank Stern
- Editor
- Barabara Eichinger
- Publisher
- Böhlau Verlag
- Location
- Wien
- Date
- 2009
- Language
- German
- License
- CC BY-NC-ND 3.0
- ISBN
- 978-3-205-78317-6
- Size
- 17.0 x 24.0 cm
- Pages
- 558
- Categories
- Geschichte Historische Aufzeichnungen
Table of contents
- Vorwort XI
- Einleitung. Wien und die jüdische Erfahrung 1900–1938 XII
- Was nicht im Baedeker steht Juden und andere Österreicher im Wien der Zwischenkriegszeit 1
- Jüdische Lebenserinnerungen. Rekonstruktionen von jüdischer Kindheit und Jugend im Wien der Zwischenkriegszeit 17
- Antisemitismus 1900–1938. Phasen, Wahrnehmung und Akkulturationseffekte 39
- „Hinaus mit den Juden !“ Von Graffiti und der Zeitung bis zur Leinwand 59
- Generationenkonflikte. Die zionistische Auswanderung aus Österreich nach Palästina in der Zwischenkriegszeit 71
- Die Stimme und Wahrheit der Jüdischen Welt Jüdisches Pressewesen in Wien 1918–1938 99
- Die israelitischen Humanitätsvereine B’nai B’rith für Österreich in der Zwischenkriegszeit und ihr Verhältnis zur „jüdischen“ Freimaurerei 115
- Tempel, Bethäuser und Rabbiner 131
- Die Geschichte der Ausbildung von Rabbinern in Wien seit dem 19. Jahrhundert 143
- Martin Bubers Weg zum Chassidismus 155
- Die jiddische Kultur im Wien der Zwischenkriegszeit und ihre Positionierungen in Bezug auf Akkulturation, Diasporanationalismus und Zionismus 175
- „Wenn Dich drückt der Judenschuh“. Blicke in die moderate Wiener Moderne 197
- Karl Kraus and Gustav Mahler Imagine the „Jews“ 217
- Antisemitisch-misogyne Repräsentationen und die Krise der Geschlechtsidentität im Fin de Siècle 229
- „Being different where being different was definitely not good“ Identitätskonstruktionen jüdischer Frauen in Wien 257
- „Jeder Sieg der Frauen muss ein Sieg der Freiheit sein, oder er ist keiner“ Jüdische Feministinnen in der Wiener bürgerlichen Frauenbewegung und in internationalen Frauenbewegungsorganisationen 277
- Gender and Identity. Jewish University Women in Vienna 297
- From White Terror to Red Vienna : Hungarian Jewish Students in Interwar Austria 307
- Feuilletons und Film. Béla Balázs – ein Dichter auf Abwegen 325
- Die Zukunft und das Ende einer Illusion – Sigmund Freud und der Erfolg der Psychoanalyse in den Zwanziger- und Dreißigerjahren 343
- David Vogel : Love Story in Vienna or the Metropolis 355
- Arthur Schnitzler. Facetten einer jüdisch-österreichisch-deutschen Identität 369
- Mit einem ›e‹. Zwischen Diaspora und Assimilation Ein Streit unter Freunden : Joseph Roth und Soma Morgenstern 385
- Jüdisches Leben im Wiener Fin de Siècle. Performanz als methodischer Ansatz zur Erforschung jüdischer Geschichte 399
- Felix Salten. Zionismus als literarisches Projekt 419
- „Schund“, „Jargon“ und schöner Schein Jüdische Erfahrung/en im jüdischen Theater 427
- Imago und Vergessen. Wienbilder und ihre unsichtbaren Urheber 439
- Frau Breier aus Gaya meets The Jazz singer Zwischen Bühne und Leinwand, Wien und New York 463
- Österreichische Filmmusik in Hollywood – eine Annäherung 483
- Personenregister 491
- Sachregister 503
- Biografien 519