Page - 360 - in Wien und die jüdische Erfahrung 1900-1938 - Akkulturation - Antisemitismus - Zionismus
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0 Sandra Goldstein
sided love story“. Indeed, Thea does not love Gordweil. She does not consider him a
man or even a human being, calling him Rabbit. Most of the time he is a thing to her,
later a nothing. She uses his money. She married him to pay lip service to bourgeois/
liberal society, while in fact she is antisemitic. The parallels are clear. Gordweil, on the
other hand, loves her, he would do everything for her and mostly he is afraid to be
rejected again. He tries to ignore the nightmarish corner of his soul and finds excuses
for his wife’s behavior and betrayal, gives her the benefit of the doubt and interprets
the plain facts in a special light. After she has hit him, he is always ready to run to her
to appease her and ask her for forgiveness. The Jews were always grateful for their ac-
ceptance into society, believing in partnership and integration and ignoring any other
observation. The major difference between fiction and reality is that Gordweil is able
to say at the end of the novel : “Thea ist heute nacht gestorben“ , and thus save his
honor as a human being while the Jews have not been able to do so.
The Modern Metropolis
Yet, David Vogel’s Married Life has a larger context as a reflection of the city life where
the protagonists are the representatives of the incongruous conditions, conflicting
hopes and fears of 20th century modern man in a modern metropolis. The parallels
between the married couple’s life and the urban portrait of modern Vienna as the op-
pressor of modern man can be illustrated in a schematic way as follows :
– The expectation of achieving happiness through marriage is a parallel to the “myth“
of Vienna. In the protagonist’s declarations of love the reader is led to wonder
whether he is referring to the city or to his wife, as both are twofold and ambiva-
lent : at once attractive and terrifying. Towards the end, the ambivalence fades, only
the hatred and the imminent apocalypse is felt and takes over.
– Married life is an illusion of safety, protection, happiness and hypocrisy just like
city life is.
– From the beginning the marriage and the metropolis carry the knowledge that the
new already contains the seeds of death.
– The deterioration within the marriage is a metaphor for the path of modern city
life. All along, the reader feels the threat of disintegration.
– The dehumanized married life is reminiscent of the turmoil and horrors of the city.
External social decay is mirrored by despair, cruelty and disintegration within the
Ibid., p. 444.
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Wien und die jüdische Erfahrung 1900-1938
Akkulturation - Antisemitismus - Zionismus
- Title
- Wien und die jüdische Erfahrung 1900-1938
- Subtitle
- Akkulturation - Antisemitismus - Zionismus
- Author
- Frank Stern
- Editor
- Barabara Eichinger
- Publisher
- Böhlau Verlag
- Location
- Wien
- Date
- 2009
- Language
- German
- License
- CC BY-NC-ND 3.0
- ISBN
- 978-3-205-78317-6
- Size
- 17.0 x 24.0 cm
- Pages
- 558
- Categories
- Geschichte Historische Aufzeichnungen
Table of contents
- Vorwort XI
- Einleitung. Wien und die jüdische Erfahrung 1900–1938 XII
- Was nicht im Baedeker steht Juden und andere Österreicher im Wien der Zwischenkriegszeit 1
- Jüdische Lebenserinnerungen. Rekonstruktionen von jüdischer Kindheit und Jugend im Wien der Zwischenkriegszeit 17
- Antisemitismus 1900–1938. Phasen, Wahrnehmung und Akkulturationseffekte 39
- „Hinaus mit den Juden !“ Von Graffiti und der Zeitung bis zur Leinwand 59
- Generationenkonflikte. Die zionistische Auswanderung aus Österreich nach Palästina in der Zwischenkriegszeit 71
- Die Stimme und Wahrheit der Jüdischen Welt Jüdisches Pressewesen in Wien 1918–1938 99
- Die israelitischen Humanitätsvereine B’nai B’rith für Österreich in der Zwischenkriegszeit und ihr Verhältnis zur „jüdischen“ Freimaurerei 115
- Tempel, Bethäuser und Rabbiner 131
- Die Geschichte der Ausbildung von Rabbinern in Wien seit dem 19. Jahrhundert 143
- Martin Bubers Weg zum Chassidismus 155
- Die jiddische Kultur im Wien der Zwischenkriegszeit und ihre Positionierungen in Bezug auf Akkulturation, Diasporanationalismus und Zionismus 175
- „Wenn Dich drückt der Judenschuh“. Blicke in die moderate Wiener Moderne 197
- Karl Kraus and Gustav Mahler Imagine the „Jews“ 217
- Antisemitisch-misogyne Repräsentationen und die Krise der Geschlechtsidentität im Fin de Siècle 229
- „Being different where being different was definitely not good“ Identitätskonstruktionen jüdischer Frauen in Wien 257
- „Jeder Sieg der Frauen muss ein Sieg der Freiheit sein, oder er ist keiner“ Jüdische Feministinnen in der Wiener bürgerlichen Frauenbewegung und in internationalen Frauenbewegungsorganisationen 277
- Gender and Identity. Jewish University Women in Vienna 297
- From White Terror to Red Vienna : Hungarian Jewish Students in Interwar Austria 307
- Feuilletons und Film. Béla Balázs – ein Dichter auf Abwegen 325
- Die Zukunft und das Ende einer Illusion – Sigmund Freud und der Erfolg der Psychoanalyse in den Zwanziger- und Dreißigerjahren 343
- David Vogel : Love Story in Vienna or the Metropolis 355
- Arthur Schnitzler. Facetten einer jüdisch-österreichisch-deutschen Identität 369
- Mit einem ›e‹. Zwischen Diaspora und Assimilation Ein Streit unter Freunden : Joseph Roth und Soma Morgenstern 385
- Jüdisches Leben im Wiener Fin de Siècle. Performanz als methodischer Ansatz zur Erforschung jüdischer Geschichte 399
- Felix Salten. Zionismus als literarisches Projekt 419
- „Schund“, „Jargon“ und schöner Schein Jüdische Erfahrung/en im jüdischen Theater 427
- Imago und Vergessen. Wienbilder und ihre unsichtbaren Urheber 439
- Frau Breier aus Gaya meets The Jazz singer Zwischen Bühne und Leinwand, Wien und New York 463
- Österreichische Filmmusik in Hollywood – eine Annäherung 483
- Personenregister 491
- Sachregister 503
- Biografien 519