Web-Books
im Austria-Forum
Austria-Forum
Web-Books
Geschichte
Historische Aufzeichnungen
Der griechisch-orientalische Religionsfonds der Bukowina 1783–1949 - Kontinuitäten und Brüche einer prägenden Institution des Josephinismus
Seite - 357 -
  • Benutzer
  • Version
    • Vollversion
    • Textversion
  • Sprache
    • Deutsch
    • English - Englisch

Seite - 357 - in Der griechisch-orientalische Religionsfonds der Bukowina 1783–1949 - Kontinuitäten und Brüche einer prägenden Institution des Josephinismus

Bild der Seite - 357 -

Bild der Seite - 357 - in Der griechisch-orientalische Religionsfonds der Bukowina 1783–1949 - Kontinuitäten und Brüche einer prägenden Institution des Josephinismus

Text der Seite - 357 -

Zusammenfassungen 357 rial la cel național«.18 Această afirmație poate fi confirmată în mod fundamental pentru partea cisleithană a Monarhiei Habsburgice, însă  – aşa cum dovedesc rezultatele acestei cercetări  – nu trebuie subestimată perioada premergătoare dezvoltării naționale chiar şi într-un spațiu imperial indisputabil valabil şi activ până în anii 1914/1918. Astfel, nici în instituția analizată aici a Fondului religionar nu se ascunde vreo contradicție demnă de a fi remarcată. Acesta a reprezentat, până la destrămarea Monarhiei Habsburgice, pe de o parte interesele Imperiului, aceasta însemnând că asista întrutotul la îndeplinirea nevoilor (cerute) ale statului. Fondul reprezenta însuşi aceste nevoi şi interese, trebuia însă, pe de altă parte, să treacă, în interiorul propriei structuri, prin unele discuții şi accese de impunere a ideii naționale care uneori deveneau puternice. Reprezentanții pozițiilor radical naționale au izbutit doar în afara contextului imperial, în statul român de după anul 1918, să dea tonul în interiorul instituției. Acum, în orice caz, procesul de impunere a unei linii naționale, forțat masiv din partea Bucureştiului, a dus la o pierdere graduală a posibilităților de ghidare din interiorul Fondului. Fondul religionar al Buco- vinei a devenit astfel, prin deposedarea insidioasă de putere a actorilor săi şi a instanțelor sale interne, în mod gradual o minge de joc a politicii  – într-o măsură mult mai mare decât ar fi fost imaginabil înainte de Războiul mondial. La începutul acestor evoluții, în epoca episcopului Eugen Hackmann, episcopatul acestuia prezenta concomitent două fațete centrale şi întrutotul ambivalente în expre- sia lor. Pe de o parte era observabil procesul unei graduale instituționalizări. Puțin câte puțin, Fondul se depărta dinspre misiunea sa, care cuprindea până atunci pe un plan ex- clusiv administrativ îngrijirea bunurilor bisericeşti, dincolo de aceasta Fondul apărând ca actor în chestiunile politice şi sociale ale provinciei. În mod concomitent  – ca a doua fațetă  – se aflau revendicările de tip național care apăreau, chiar dacă acestea abia dacă dispuneau la acel moment de o anvergură în Bucovina, țară cu o populație preponderent agricolă, chiar dacă nu se mai puteau trece cu vederea după anul 1848. Ierarhii biseri- ceşti, reprezentând valori conservatoare, întrutotul loiali statului şi dinastiei, precum Hackmann, luau față de aceasta o poziție distantă. Tocmai în discuția privind crearea unei dieceze ortodoxe comune pentru toți românii din Monarhia Habsburgică (încă îna- inte de compromisul din 1867), această distanțare s-a evidențiat în pozițiile contrare ca şi conținut ale lui Andrei Şaguna şi Hackmann. Între acestea, chestiunea unui congres bisericesc, aşa cum a fost cerut de către Şaguna, nu s-a datorat în niciun caz unei intenții care în mod fundamental vroia să-i confere un caracter național, ci era plasat în mod vizibil în contextul populației româneşti şi al vieții cotidiene a acesteia, care era multiplu dezavantajată într-o Transilvanie aflată sub o dominație maghiară strictă. După părerea lui Hackmann însă, o asemenea bază largă a luării deciziilor în interiorul Bisericii ar fi 18 Siegrist & Troebst 2012, Einführung, 322.
zurück zum  Buch Der griechisch-orientalische Religionsfonds der Bukowina 1783–1949 - Kontinuitäten und Brüche einer prägenden Institution des Josephinismus"
Der griechisch-orientalische Religionsfonds der Bukowina 1783–1949 Kontinuitäten und Brüche einer prägenden Institution des Josephinismus
Titel
Der griechisch-orientalische Religionsfonds der Bukowina 1783–1949
Untertitel
Kontinuitäten und Brüche einer prägenden Institution des Josephinismus
Autor
Kurt Scharr
Verlag
Böhlau Verlag
Ort
Wien
Datum
2020
Sprache
deutsch
Lizenz
CC BY 4.0
ISBN
978-3-205-20927-0
Abmessungen
17.4 x 24.5 cm
Seiten
447
Kategorien
Geschichte Historische Aufzeichnungen

Inhaltsverzeichnis

  1. Zum Geleit! 11
  2. Einleitung 13
  3. 1. Vorwort 13
  4. 2. Institutionen als Forschungsgegenstand: Analyse & Methodik 18
    1. Soziologische Institutionenforschung 18
    2. Institutionen in den Geschichtswissenschaften 22
    3. Institution Religionsfonds 24
    4. Analyseeinheiten und Thesen 28
    5. Die Organisation: Von der Gründung zur Konsolidierung 33
  5. 3. Aspekte des Josephinismus. Der katholische Religionsfonds 34
  6. 4. Gründung des griechisch-orientalischen Religionsfonds 43
    1. Kirchliche Ausgangssituation 43
    2. Diözesanregulierung & Einrichtung des Fonds 46
    3. Exkurs : Die Klostergüter um 1785 60
    4. Verpachtung oder Verkauf ? 71
    5. Zusammenfassung 86
  7. 5. Die wirtschaftliche Situation des Religionsfonds Mitte des 19
    1. Jahrhunderts 89
    2. Wirtschaftsreformen & Religionsfonds 93
    3. Das Religionsfondsvermögen 100
    4. Zusammenfassung 112
    5. Die Institution: Struktur & Werte 114
  8. 6. Nationsidee, Kirche & Religionsfonds 116
    1. Die Ära Eugen Hackmann (1835–1873) 116
    2. Im Sog nationaler Politik : Silvester Morariu-Andriewicz (1880–1895) 151
    3. Zusammenfassung 171
    4. Ausgleichsversuche – Arkadius Czuperkowicz & Wladimir v. Repta (1896–1924) 173
    5. Zusammenfassung 211
  9. 7. Die wirtschaftliche Situation des Religionsfonds bis 1914 215
    1. Die Institution in Bilanzdaten : die Jahre 1864 bis 1913 217
    2. … als Quelle von Förderungen 222
    3. … als Unternehmer: die Forstwirtschaft 227
    4. … als Kriegsverlierer nach 1918 ? 240
    5. Zusammenfassung 242
  10. 8. Fondul Bisericesc Ortodox Român 1918–1948 246
    1. Zwischen Autonomie und Zentralregierung 249
    2. Rumänische Kirche – Rumänischer Fonds ? 256
    3. ›În biserică nu e politică‹. Konsolidierungsversuche versus Dauerkrise 267
    4. ›În caz de evacuare‹. Der Krieg und seine Folgen 282
    5. Zusammenfassung 286
  11. 9. Die wirtschaftliche Situation um 1938 289
    1. Agrarreform und Religionsfonds 289
    2. Kulturpalast Czernowitz 294
    3. Kriegswirtschaft und Religionsfonds 297
    4. Zusammenfassung 304
  12. 10. Hebel strukturellen Wandels : Jakobeny – Dornawatra (1784–1949) 306
    1. Jakobeny und seine Bodenschätze 307
    2. Die Manzschen Werke 310
    3. Übernahme durch den Religionsfonds 314
    4. Von Heilquellen zum Kurort : Dornawatra 328
    5. Umbruchszeiten: 1918 bis 1948 333
    6. Zusammenfassung 338
  13. 11. Zusammenfassungen 340
    1. Der Bukowiner Religionsfonds : Kontinuität einer Institution ? 340
    2. The Bukovina Religious Fund : continuity of an institution ? 348
    3. Fondul religionar bucovinean : continuitatea unei instituții ? 355
    4. Буковинський Релігійний фонд : безперервна діяльність інституції ? 363
  14. I. Verzeichnis ungedruckter Quellen 371
  15. II. Abbildungsverzeichnis 377
  16. III. Abkürzungsverzeichnis 380
  17. IV. Literaturverzeichnis 381
  18. V. Personenregister 433
  19. VI. Synoptische Ortsnamenkonkordanz 439
Web-Books
Bibliothek
Datenschutz
Impressum
Austria-Forum
Austria-Forum
Web-Books
Der griechisch-orientalische Religionsfonds der Bukowina 1783–1949