Web-Books
im Austria-Forum
Austria-Forum
Web-Books
Geschichte
Historische Aufzeichnungen
Der griechisch-orientalische Religionsfonds der Bukowina 1783–1949 - Kontinuitäten und Brüche einer prägenden Institution des Josephinismus
Seite - 358 -
  • Benutzer
  • Version
    • Vollversion
    • Textversion
  • Sprache
    • Deutsch
    • English - Englisch

Seite - 358 - in Der griechisch-orientalische Religionsfonds der Bukowina 1783–1949 - Kontinuitäten und Brüche einer prägenden Institution des Josephinismus

Bild der Seite - 358 -

Bild der Seite - 358 - in Der griechisch-orientalische Religionsfonds der Bukowina 1783–1949 - Kontinuitäten und Brüche einer prägenden Institution des Josephinismus

Text der Seite - 358 -

358 Die Institution: Struktur & Werte determinat o nepermisă îngrădire a ierarhiei tradiționale şi legitime a Bisericii sale. Fap- tul că  – aşa cum formula Hackmann  – prin aceasta oile ar ajunge să-i conducă pe păstori, chiar dacă era o exprimare exagerată, nimerea tocmai miezul transformării instituțio- nale care înregistra un progres vizibil. La acestea s-a adăugat  – într-un mod dinamizat prin evoluția politică generală a Monarhiei Habsburgice  – o dominanță tot mai puternică a componentei naționale în această transformare a Fondului religionar. Aceasta se dovedeşte însă, la o observare mai atentă, ca având o structură întrutotul eterogenă. Astfel, grupul marilor proprietari agrari, foarte influent în discursul politic din Bucovina până la marea reformă a dreptu- lui electoral din anul 1907, urmărea prin procesul implicării laicatului în Biserica orto- doxă a țării în primul rând interesele proprii şi nu neapărat pe cele ale grupării naționale reprezentate în mod preponderent în cadrul acesteia. Episcopatul lui Silvester Morariu-Andriewicz, care nu a urmat imediat celui a lui Hackmann dar a influențat puternic şi din toate punctele de vedere Biserica ortodoxă şi Fondul ei religionar poate fi caracterizat prin două tendințe fundamentale care în mod potențial acționau una împotriva celeilalte. În timp ce Hackmann solicita, bazat pe mo- dul cum înțelegea el însuşi oficiul său, o loialitate absolută a preoțimii față de episcop şi nu putea să înceapă mare lucru cu ideea participării extinse a credincioşilor la luarea deciziilor, indiferent cum ar fi fost aceasta formulată, Silvester Morariu-Andriewicz s-a adresat tocmai acestei baze în mod conştient, luând în considerare elementul național al bazei româneşti a Bisericii ortodoxe a țării şi Fondului acesteia. În calitate de preot, Morariu-Andriewicz a încălcat în repetate rânduri loialitatea solicitată de către episco- pul său. Prin aceasta, prin preluarea de către acesta a scaunului episcopal, a debutat în interiorul Bisericii întâi discursul privind ordinea interioară şi disputa asupra chestiunii dreptului de dispoziție asupra Fondului religionar, acestea deschizându-se tot mai mult în fața domeniului disputelor politice publice. Intensificarea caracterului național al dez- baterilor bisericeşti, susținută de această deschidere a avut, pe de altă parte, ca şi urmare faptul că actorii precum episcopul puteau să anime discursul privind caracterul național al diecezei şi al Fondului, însă doreau să controleze aceasta doar într-un mod limitat. Prin aceasta, Biserica şi Fondul au păşit pe arena politicii, şi reprezentau acum unul dintre locurile centrale în mănunchiul de discursuri privind interesele naționale între românii şi rutenii provinciei. Politica Imperiului şi a provinciei jucau acum, într-un mod mult mai semnificativ, rolurile decisive în poziționarea acestor două instituții, dar şi în activitatea acestora. Prin actorii individuali, Dieta şi Universitatea erau de asemenea im- plicate, cea din urmă mai ales prin intermediul facultății de teologie ortodoxă ; la fel era şi în cazul catedrelor de filologie şi istorie. În afara Bisericii şi a Fondului religionar era imposibil de diferențiat în mod precis, din perspectiva contemporanilor, între instituțiile implicate în planul acestui discurs la nivelul provinciei. Open Access © 2020 by BÖHLAU VERLAG GMBH & CO.KG, WIEN
zurück zum  Buch Der griechisch-orientalische Religionsfonds der Bukowina 1783–1949 - Kontinuitäten und Brüche einer prägenden Institution des Josephinismus"
Der griechisch-orientalische Religionsfonds der Bukowina 1783–1949 Kontinuitäten und Brüche einer prägenden Institution des Josephinismus
Titel
Der griechisch-orientalische Religionsfonds der Bukowina 1783–1949
Untertitel
Kontinuitäten und Brüche einer prägenden Institution des Josephinismus
Autor
Kurt Scharr
Verlag
Böhlau Verlag
Ort
Wien
Datum
2020
Sprache
deutsch
Lizenz
CC BY 4.0
ISBN
978-3-205-20927-0
Abmessungen
17.4 x 24.5 cm
Seiten
447
Kategorien
Geschichte Historische Aufzeichnungen

Inhaltsverzeichnis

  1. Zum Geleit! 11
  2. Einleitung 13
  3. 1. Vorwort 13
  4. 2. Institutionen als Forschungsgegenstand: Analyse & Methodik 18
    1. Soziologische Institutionenforschung 18
    2. Institutionen in den Geschichtswissenschaften 22
    3. Institution Religionsfonds 24
    4. Analyseeinheiten und Thesen 28
    5. Die Organisation: Von der Gründung zur Konsolidierung 33
  5. 3. Aspekte des Josephinismus. Der katholische Religionsfonds 34
  6. 4. Gründung des griechisch-orientalischen Religionsfonds 43
    1. Kirchliche Ausgangssituation 43
    2. Diözesanregulierung & Einrichtung des Fonds 46
    3. Exkurs : Die Klostergüter um 1785 60
    4. Verpachtung oder Verkauf ? 71
    5. Zusammenfassung 86
  7. 5. Die wirtschaftliche Situation des Religionsfonds Mitte des 19
    1. Jahrhunderts 89
    2. Wirtschaftsreformen & Religionsfonds 93
    3. Das Religionsfondsvermögen 100
    4. Zusammenfassung 112
    5. Die Institution: Struktur & Werte 114
  8. 6. Nationsidee, Kirche & Religionsfonds 116
    1. Die Ära Eugen Hackmann (1835–1873) 116
    2. Im Sog nationaler Politik : Silvester Morariu-Andriewicz (1880–1895) 151
    3. Zusammenfassung 171
    4. Ausgleichsversuche – Arkadius Czuperkowicz & Wladimir v. Repta (1896–1924) 173
    5. Zusammenfassung 211
  9. 7. Die wirtschaftliche Situation des Religionsfonds bis 1914 215
    1. Die Institution in Bilanzdaten : die Jahre 1864 bis 1913 217
    2. … als Quelle von Förderungen 222
    3. … als Unternehmer: die Forstwirtschaft 227
    4. … als Kriegsverlierer nach 1918 ? 240
    5. Zusammenfassung 242
  10. 8. Fondul Bisericesc Ortodox Român 1918–1948 246
    1. Zwischen Autonomie und Zentralregierung 249
    2. Rumänische Kirche – Rumänischer Fonds ? 256
    3. ›În biserică nu e politică‹. Konsolidierungsversuche versus Dauerkrise 267
    4. ›În caz de evacuare‹. Der Krieg und seine Folgen 282
    5. Zusammenfassung 286
  11. 9. Die wirtschaftliche Situation um 1938 289
    1. Agrarreform und Religionsfonds 289
    2. Kulturpalast Czernowitz 294
    3. Kriegswirtschaft und Religionsfonds 297
    4. Zusammenfassung 304
  12. 10. Hebel strukturellen Wandels : Jakobeny – Dornawatra (1784–1949) 306
    1. Jakobeny und seine Bodenschätze 307
    2. Die Manzschen Werke 310
    3. Übernahme durch den Religionsfonds 314
    4. Von Heilquellen zum Kurort : Dornawatra 328
    5. Umbruchszeiten: 1918 bis 1948 333
    6. Zusammenfassung 338
  13. 11. Zusammenfassungen 340
    1. Der Bukowiner Religionsfonds : Kontinuität einer Institution ? 340
    2. The Bukovina Religious Fund : continuity of an institution ? 348
    3. Fondul religionar bucovinean : continuitatea unei instituții ? 355
    4. Буковинський Релігійний фонд : безперервна діяльність інституції ? 363
  14. I. Verzeichnis ungedruckter Quellen 371
  15. II. Abbildungsverzeichnis 377
  16. III. Abkürzungsverzeichnis 380
  17. IV. Literaturverzeichnis 381
  18. V. Personenregister 433
  19. VI. Synoptische Ortsnamenkonkordanz 439
Web-Books
Bibliothek
Datenschutz
Impressum
Austria-Forum
Austria-Forum
Web-Books
Der griechisch-orientalische Religionsfonds der Bukowina 1783–1949