Seite - 365 - in Der griechisch-orientalische Religionsfonds der Bukowina 1783–1949 - Kontinuitäten und Brüche einer prägenden Institution des Josephinismus
Bild der Seite - 365 -
Text der Seite - 365 -
Zusammenfassungen 365
туції Центральної та Східної Європи перед Першою світовою війною особливо
підкреслюють цей іманентний зв’язок між інституційною та правовою модерні-
зацією. Щоправда, характер цієї пов’язаності позначений передусім «потребами
імперської держави» і значно меншою мірою потребами національної держави.
Це зазвичай пояснюють пізнішим в порівнянні із Західною Європою переходом
«від імперської до національної системи».25 Із таким твердженням загалом можна
погодитися стосовно до цисляйтанської частини Габсбурзької монархії, водно-
час – і це виразно доводять результати цього дослідження – при цьому не варто
недооцінювати кумулятивний період національного розвитку в навіть іще 1914/18
рр. безсумнівно чинних та дієвих імперських рамках. Відтак немає істотної су-
перечності і в інституції досліджуваного тут Релігійного фонду. До розпаду Габ-
сбурзької монархії він, з одного боку, обстоював інтереси імперії, тобто цілком
працював на потреби держави, як вона цього від нього й вимагала. Він і сам пред-
ставляв ці потреби та інтереси, однак, з іншого боку, водночас у власній струк-
турі переживав почасти дуже запеклі дискусії та зсуви у бік націоналізації. Од-
нак допіру поза межами імперського контексту, в румунській державі після 1918
року, радикальна національна позиції почала задавати тон всередині інституції.
Щоправда, тепер потужно форсований з Бухаресту процес націоналізації торував
шлях поступової втрати можливості внутрішнього управління фондом. Унаслідок
поступового позбавлення влади його дійових осіб та інстанцій Релігійний фонд
Буковини дедалі більше ставав політичною іграшкою
– значно більше, ніж це було
помисленно перед Світовою війною.
На початках цих тенденцій, в еру єпископа Євгенія Гакмана, його єпископство
виявило аж дві провідні та доволі амбівалентні за своїм вираженням грані. З од-
ного боку, в той час можна достерегти процес поступової інституціалізації. Фонд
крок за кроком відходив від свого первинного завдання — лише розпоряджатися
церковним майном — і дедалі більше виступав гравцем на політично-суспільній
сцені коронного краю. Водночас – і це друга грань – починаючи з 1848 року годі
було не почути національних вимог, навіть якщо вони серед переважно сільського
населення Буковини й не набули аж такого поширення. Консерватори, надзвичайно
лояльні до держави та династії церковні ієрархи на кшталт Гакмана, займали під-
креслено дистанційовану позицію щодо національних прагнень. Саме в дискусії
щодо створення спільної православної єпархії усіх румунів всередині Габсбурзької
монархії (ще до Австро-Угорської угоди 1867 року) ця позиція відкрито виявилася
у цілком протилежному баченні проблем Андрія Шаґуни, з одного боку, та Гакмана,
з другого. І це при тому, що вимога церковного конгресу, як її ставив Шаґуна, аж
25 Siegrist & Troebst 2012, Einführung, 322.
Der griechisch-orientalische Religionsfonds der Bukowina 1783–1949
Kontinuitäten und Brüche einer prägenden Institution des Josephinismus
- Titel
- Der griechisch-orientalische Religionsfonds der Bukowina 1783–1949
- Untertitel
- Kontinuitäten und Brüche einer prägenden Institution des Josephinismus
- Autor
- Kurt Scharr
- Verlag
- Böhlau Verlag
- Ort
- Wien
- Datum
- 2020
- Sprache
- deutsch
- Lizenz
- CC BY 4.0
- ISBN
- 978-3-205-20927-0
- Abmessungen
- 17.4 x 24.5 cm
- Seiten
- 447
- Kategorien
- Geschichte Historische Aufzeichnungen
Inhaltsverzeichnis
- Zum Geleit! 11
- Einleitung 13
- 1. Vorwort 13
- 2. Institutionen als Forschungsgegenstand: Analyse & Methodik 18
- 3. Aspekte des Josephinismus. Der katholische Religionsfonds 34
- 4. Gründung des griechisch-orientalischen Religionsfonds 43
- 5. Die wirtschaftliche Situation des Religionsfonds Mitte des 19
- 6. Nationsidee, Kirche & Religionsfonds 116
- 7. Die wirtschaftliche Situation des Religionsfonds bis 1914 215
- 8. Fondul Bisericesc Ortodox Român 1918–1948 246
- 9. Die wirtschaftliche Situation um 1938 289
- 10. Hebel strukturellen Wandels : Jakobeny – Dornawatra (1784–1949) 306
- 11. Zusammenfassungen 340
- I. Verzeichnis ungedruckter Quellen 371
- II. Abbildungsverzeichnis 377
- III. Abkürzungsverzeichnis 380
- IV. Literaturverzeichnis 381
- V. Personenregister 433
- VI. Synoptische Ortsnamenkonkordanz 439