Seite - 366 - in Der griechisch-orientalische Religionsfonds der Bukowina 1783–1949 - Kontinuitäten und Brüche einer prägenden Institution des Josephinismus
Bild der Seite - 366 -
Text der Seite - 366 -
366 Die Institution: Struktur & Werte
ніяк не мала на меті посутню націоналізацію, цілком очевидно вона постала в кон-
тексті утисків румунського населення, в тому числі і в побуті, з боку суворого угор-
ського домінування в Семигороді. Гакман, натомість, вважав, що таке розширення
бази внутрішнього церковного співуправління матиме наслідком неприпустиме
обмеження дотеперішньої легітимної ієрархії його церкви. Його формулювання,
начебто тепер вівці будуть керувати пастухом, було хоч і перебільшене, зате ненав-
мисне поціляло в саму суть помітно пришвидшених інституційних змін.
До того ж, суголосно загальній політичній динаміці Габсбурзької монархії, на
змінах Релігійного фонду дедалі більше почала позначатися й національна компо-
нента. Вона, щоправда, при докладнішому розгляді виявляється вкрай гетероген-
ним утворенням. Скажімо, вирішальне для політичного дискурсу на Буковині до
великої реформи виборчого права 1907 року угрупування великих землевласни-
ків в процесі залучення мирян до православної церкви краю переслідувало пере-
дусім власні інтереси, а не обов’язково тієї національної групи, яку вони начебто
представляли. Єпископству Сильвестра Мораріу-Андрієвича, хоча воно й не слі-
дувало безпосередньо за Гакмановим, однак під кожним оглядом надзвичайно по-
значилося на православній Церкві та її Релігійному фонді, притаманні дві потен-
ційно суперечливі тенденції. В той час як Гакман, виходячи з власного розуміння
цієї посади, вимагав від священиків обов’язкового та беззастережного послуху
щодо єпископа і взагалі не погоджувався із так чи інак сформульованою розши-
реною співучастю вірян, то Сильвестр Мораріу-Андрієвич якраз через цю базу
свідомо звертався до, на його думку, провідного національного елемента право-
славної Церкви краю та її Фонду — румунського. Ще священиком Мораріу-Ан-
дрієвич кількакратно порушував лояльність щодо свого єпископа. Тож після при-
значення його єпископом попервах суто внутрішньо-церковний дискурс щодо
власного ладу і порядку управління Релігійним Фондом, з одного боку, дедалі
відкривався до площини політичної публічності. Проте стимульована в такий
спосіб націоналізація церковних дебатів мала, з другого боку, наслідком також
і те, що діячі рангу єпископа хоч і розпалювали дискурс навколо національного
спрямування єпархії та Фонду, однак їхня спроможність скеровувати цей дис-
курс була вже доволі обмежена. Таким чином Церква і Фонд вийшли на політичну
площину, ставши воднораз однією з провідних арен у складному дискурсивному
плетиві національних інтересів між румунами та русинами коронного краю. По-
літика імперії та краю посідали значно помітніше, ніж колись, місце і в особовому
складі обох інституцій, і в їхній діяльності. Через участь деяких діячів виникали
пов’язання і з крайовим урядом та університетом, передусім православним бого-
словським факультетом, те саме можна сказати і про кафедри філології та історії.
Навіть із тодішньої перспективи майже неможливо вже було провести виразне
Open Access © 2020 by BÖHLAU VERLAG GMBH & CO.KG, WIEN
Der griechisch-orientalische Religionsfonds der Bukowina 1783–1949
Kontinuitäten und Brüche einer prägenden Institution des Josephinismus
- Titel
- Der griechisch-orientalische Religionsfonds der Bukowina 1783–1949
- Untertitel
- Kontinuitäten und Brüche einer prägenden Institution des Josephinismus
- Autor
- Kurt Scharr
- Verlag
- Böhlau Verlag
- Ort
- Wien
- Datum
- 2020
- Sprache
- deutsch
- Lizenz
- CC BY 4.0
- ISBN
- 978-3-205-20927-0
- Abmessungen
- 17.4 x 24.5 cm
- Seiten
- 447
- Kategorien
- Geschichte Historische Aufzeichnungen
Inhaltsverzeichnis
- Zum Geleit! 11
- Einleitung 13
- 1. Vorwort 13
- 2. Institutionen als Forschungsgegenstand: Analyse & Methodik 18
- 3. Aspekte des Josephinismus. Der katholische Religionsfonds 34
- 4. Gründung des griechisch-orientalischen Religionsfonds 43
- 5. Die wirtschaftliche Situation des Religionsfonds Mitte des 19
- 6. Nationsidee, Kirche & Religionsfonds 116
- 7. Die wirtschaftliche Situation des Religionsfonds bis 1914 215
- 8. Fondul Bisericesc Ortodox Român 1918–1948 246
- 9. Die wirtschaftliche Situation um 1938 289
- 10. Hebel strukturellen Wandels : Jakobeny – Dornawatra (1784–1949) 306
- 11. Zusammenfassungen 340
- I. Verzeichnis ungedruckter Quellen 371
- II. Abbildungsverzeichnis 377
- III. Abkürzungsverzeichnis 380
- IV. Literaturverzeichnis 381
- V. Personenregister 433
- VI. Synoptische Ortsnamenkonkordanz 439